تيمبالز:
يكي از سازهاي اساسي لاتين هستش كه صدايي درامز مانند با بدنه فلزي اما بسيار بلند با كوك بالا.يكي از معروفترين نوازنده هاي اين ساز آقاي تيتو پوينتو و آقاي چانگو ايتو و آقاي كارل پرازا ( گروه سانتانا ) هستند. اين ساز در كنار conga بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد و اصلا لاتين بدون تيمبالز يعني هيچ… از تمامي اجزا اين ساز ( حتي بدنه طبل ها ) توسط نوازندگان صدا توليد ميشه كه در ريتمهاي salsa و mambo بيشتر به چشم مياد.

کاسوره:

سا زی است کوبه ای که روی آن پوست کشیده میشود و معمولا از سفال ساخته میشود. این ساز به صورت تکی،جفتی،و سه تیکه ساخته میشود.در ایران از این ساز بیشتر در نواحی جنوب استفاده میشود،ولی در اغلب نقاط دنیا بالاخص در موسیقی عربی به شکلهای گوناگون یافت می شود. در طراحی سازی به نام  udo  – او دو – از تلفیق کوزه و کاسوره های نقاط مختلف دنیا استفاده شده است.

Udo اودو(کوزه آفریقا یی)

در آفریقا نیز سازی از جنس سفال رواج دارد که صدائی شبیه به کوزه ایران و هند دارد با این تفاوت که آنها در گلوی ساز نیز سوراخی ایجاد میکنند.ریشه اصلی نام این ساز(udo) از همین آفریقایی گرفته شده است. زنان در نیجریه از یک کوزه که سوراخی در گلویش ایجاد کرده اند، به منظور ارتباط با ارواح در گذشتگان خود بهره می برند. به این صورت که این کوزه تک سوراخه را به غار برده و در آنجا شروع به نواختن می کنند. فضای آکوستیک غار نیز برای تشدید صدای کوزه به نوازنده خیلی کمک می کند تا حس وحال خوبی بدست آورد. در آنجا به این کوزه “اودو” می گویند در طراحی udo از تلفیق کوزه و کاسوره های نقاط مختلف دنیا استفاده شده است.

Udo  ساخت شرکت آلمانی “شلاگ ورک”  Schlagwerk

تحول در طراحی و استفاده از سرامیک در ساخت ساز، دستاورد نگاه نو و علمی از دید صنایع دستی در ساخت ساز اودو در یکی از شرکتهای ساز سازی در آلمان گردیده است. استقبال زیاد از این نوع ساز باعث ترغیب طراحان و سازندگان ساز در آلمان گردیده است. نوع تغییر یافته کوزه های نقاط مختلف دنیا با رویکرد جدید در نوع صدا دهی و تلفیق چند ساز مختلف هم اکنون در این شرکت تولید میشود و تنوع در طرح و شکل و صدا باعث استقبال خوب از این ساز جدید شده است.این نمونه ساز که شرکت آلمانی “شلاک ورگ” تهیه کرده است نیز به نام  “اودو “معروف است. بدلیل اینکه ریشه اصلی این ساز از یک ساز آفریقایی به همین نام گرفته شده است. در عین حالیکه تفاوت های زیادی با نمونه آفريقايي دارد.این پروسه در این شرکت از 20 سال قبل آغاز گردیده است. گاهی جنس ساز UDU از سرامیک است و سه حفره روی آن وجود دارد. بزرگترین حفره با پوستی که روی آن کشیده شده در وسط ساز قرار گرفته است. دو حفره کوچک و بزرگ دیگر تغییراتی در صدا و فرکانس این ساز بوجود می آورند. UDU می تواند جانشین چندین ساز ضربی باشد و کارنوازندگان را در سفرهای دور ونزدیک آسان کند. میتوان udo را تلفیقی از کوزه ایران ، کاسوره عربی ، اودوی آفریقا و گاتام هندی دانست، صدای اودو در حال حاضر تلفیقی از چهار ساز مختلف است . یکی صدای روی پوست که یادآور کاسوره  و داربوکا است. دوم صدای یک ساز کوبه ای هند به نام کنجیره، سوم صدای تنبک ایرانی و چهارم همان صدای اصلی اودو آفریقا یا کوزه ایران است.

 تغییر در اندازه ، اضافه کردن پوست بر روی بدنه سرامیکی، و افزودن یک حفره کوچک بر ساز UDU باعث شده که این وسیله از نظر تولید صدا غنی تر شود و براحتی نه تنها ریتم و تکنیک های افریقایی، بلکه ریتم های ایرانی، هندی و عربی بر روی پوست و بدنه این ساز قابل اجرا باشند.  از محاسن این ساز، اجرای تکنیک های مختلف است. تکنیک های هندی، ایرانی، افریقایی. حتی یک نوازنده معمولی هم می تواند با کف دست روی ساز بزند و صدای مطلوب از آن تولید کند. اما برای اجرای بعضی سازها حتما باید تکنیک آن را بطور دقیق بکار برد تا صدای درست شنیده شود.حتی امکان دارد کسی نوازنده هم نباشد اما با یک تکنیک ساده بر روی پوست یا بدنه این ساز اجرای خوبی داشته باشد.البته این شرکت این ساز را در انواع مختلف و در سایزها و صدا دهی متنوع تولید کرده که برای سلیقه های مختلف مناسب است و بعضی از آنها قابلیت کوک شدن نیز دارند.

 Udo  از جنس فایبرگلاس

تنوع در مواد و طرح در ساخت این ساز به همین جا ختم نمیشود ، جذابیت شکلی و صوتی این ساز غربیان را به ساخت انواع جدیدتر این ساز ترغیب کرده است تا آنجائی که از مواد فایبر گلاس برای ساخت این نمونه استفاده کرده اند. این نوع udo ساخت کارخانه سازسازی roland  اندونزی است. این ساز طوری طراحی شده است که علاوه بر استفاده از دهنه و بدنه از پوست و انتهای ساز نیز میتوان جهت صدادهی استفاده کرد. همچنین سوراخی در آن تعبیه گردیده است که میکروفون قلمی مستقیما به ساز متصل میشود و کار صدابرداری را آسان میکند.دوام و استحکام این نوع به دلیل استفاده از فایبرگلاس از محاسن دیگر این مدل میباشد. استفاده از رنگ و طرح در این ساز به شکلی است که انسان را به یاد سفالهای کلاسیک یونان باستان میاندازد.

مهدی عاشوری (بردیا)

09303900305

BardiaAshoori@yahoo.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *