اصول کلی در مورد وزن

 در این قسمت از تئوری موسیقی ،چون بحث اصلی در باره وزن می باشد از تئوری مربوط به صداهای موسیقایی ذکری به میان نمی آید.علاقه مندان می توانند برای کسب آگاهی بیشتر به کتاب های معتبر تئوری موسیقی مراجعه کنند.

مفهوم وزن وریتم دربیشترموارد منطبق برهم است ولی گاهی ممکن است هرکدام مشخصه جداگانه ای را ارائه دهند که بحث دقیق آن از حد این گفتار خارج است.

اکثر محققان وزن را عنصر اصلی وقدیمی در موسیقی می دانند زیرا درنواختن سازهای اولیه که ازنظروسعت صدابسیارمحدود بوده اند ،وزن نقش اصلی رابه عهده داشته است.همانطور که اکثرسازهای قبایل بدوی را هنوز آلات ضربی تشکیل می دهند.

اهمیت وزن در نزد فلاسفه ودانشمندان قدیم قدری بوده است که اکثر آن ها ازجمله ابونصر فارابی ،ابن سینا وصفی الدین اُرمَوی در آثارخود به بحث درباره وزن ،با نام ایقاع پرداخته اند.

 وَ زن

دارای دومعنای لغوی واصطلاحی می باشد که در لغت : ریتم نام دارد ودر اصطلاح : به هماهنگی بین صداها وکششها وزن گویند. در موسیقی علائمی وجود دارد که به ما اجازه میدهد صداهارا به شکلهای گوناگون امتداد دهیم که به اصطلاح به این علام نت یا علائم کشش صدا می گویند.

یک گرد معادل با 2 سفید یا 4 سیاه یا8 چنگ یا 16 دولا چنگ یا 32 سه لاچنگ  یا 64 چهارلا چنگ می باشد وبه همین ترتیب نت های کوچکتر دارای تقسیمات دوتایی،چهارتایی وهشت تایی مخصوص به خود هستند.

لازم به توضیح است که کشش گرد بر حسب زمان (ثانیه ) قراردادیست. یعنی ممکن است 2یا4 ثانیه یا کمتر یا بیشتر طول بکشد.اگر نت گرد در یک قطعه موسیقی 4 ثانیه طول بکشد ،در همان قطعه  ،نت سفید 2 ثانیه ،نت  سیاه 1 ثانیه ،نت چنگ 2/1 ثانیه ،نت دولا چنگ 4/1 ثانیه ،نت سه لاچنگ 8/1 ثانیه ونت چهارلاچنگ 16/1 ثانیه طول خواهد کشید.

 نقطه امتداد

 هرگاه نقطه ای سمت راست نت یا سکوتی قرار گیرد ،نصف ارزش آن نت یا سکوت،بردیرندهمان نت افزوده می شود.یعنی کشش آن یک برابرونیم می شود وبه این ترتیب قابل تقسیم به سه نیز خواهد شد.

دونقطه :هرگاه دونقطه ،سمت راست نت یا سکوتی قرارگیردنقطه نخست به اندازه 2/1 ونقطه دوم به اندازه 4/1 به ارزش دیرندآن نت یا سکوت می افزایند.

 نقطه توقف

 اگر علامت توقف در بالا یا پایین نت یا سکوتی قرار گیرد،آن نت یا سکوت به طور دلخواه بیش از امتداد طول خواهد کشید ومدت کشش آن بستگی به احساس نوازنده دارد. گاهی ممکن است نقطه توقف ،روی خط میزان قرار گیرد که در این صورت باید بین دومیزان لحظاتی مکث شود.

 

تهیه وتنظیم:مَهدی عاشوری (بردیا)

BardiaAshoori@yahoo.com

منابع:

1.تئوری موسیقی مصطفی کمال پور تراب

2.آموزش تنبک نوازی حسین تهرانی

با سپاس از: الهام برک پور- مهدیه نجفی- منیره لطفیفرد-اکرم صفایی

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *