چرا صدای پیانوها با هم فرق دارد ؟

اگر ساز شما پيانو باشه بدون شک هميشه براتون اين سئوال هميشه مطرح بوده که بابا جون چرا صداي پيانو ی اين حرفه اي ها اينقدر قشنگه و صداي پيانوي ما که کم هم پول نداديم اينقدر با مال اونها فاصله داره؟

صداي پيانوي Artist ها معمولا” شفاف، تيز يا بقولي Bright است در حالي که صداي پيانوي ما معمولا” صاف، گاهي تودماغي يا Mellow است. البته راستش رو بخواهيد من شخصا” صداي پيانوهاي Mellow رو ترجيح ميدم ولي خيلي ها صداي زنگ دار رو ترجيح ميدهند. به جرات ميگم بالاي ۸۰ درصد هيچ ربطي به جنس سيم يا اطاق پيانو نداره در صورتي که وقتي از اغلب آدمها ميپرسيد ميگویند آنها (يعني Artist ها) همه از Steinway & Sonsاستفاده ميکنند ولي ما داريم از پيانو هاي ژاپنيٍ، کره اي و يا چيني استفاده ميکنيم. مطالبی را که در این قسمت خواهم آورد همگی تجربه شده و مطمئن باشید که اگر علاقه داشته باشید با این روشها میتوانید صدای ساز خودتون رو عوض کنید.

وقتي يک نفر پیانوی شما رو کوک ميکند با گوش يا دستگاه، تنها کاري که ميکنه اين است که با کم و زياد کردن کشش سيم ها مطمئن ميشود که نتهاي مختلف داراي فرکانس هاي دقيق و استاندارد خواهند شد، که به اين کار Tuning گفته میشود. اما مبحث ديگری که کمتر کسي از آن خبر دارد بحث Voicing يک پيانو است. موثر ترين عاملي که صداي پيانو رو درست ميکند چکش است. ميدانيد که سر چکش هاي پيانو از نمد فشرده ساخته شده و کافي است که نمد يک چکش نرمتر از يکي ديگه باشه اونوقت با کمال تاسف صداي آن دو نت حتي اگر فوق العاده خوب کوک شده باشند از لحاظ کيفيت و رنگ با هم فرق خواهد داشت. اگر با پيانوهاي مختلف سرو کار داشته باشيد حتما” به اين مسئله برخورديد بخصوص در محدوده يک اکتاو زير do وسط که معمولا” اين مشکل مشاهده میشود. حالا چگونه اين مشکل حل ميشود، ساده است با دستکاري نمد چکش.

اگر بخواهيد صدا نرم و Mellow بشه بايد نمد را نرمترش کنيد که اينکار بوسيله يک سري سوزن زدن به نمد انجام ميشود. (شکل اول) البته Voicing کار پيچيده اي است و اينکه شما کجاي نمد سوزن بزنيد تا صدا چطوري شود خودش مسئله ايه که به تجربه زیاد نیاز دارد. اگر بخواهيد صدا شفاف تر شود کافيه از يک سري مواد مخصوص يا حتي لاک الکل استفاده کنيد و روي چکش بکشيد با اينکار نمد چکش سفت تر می شود و صداي خروجي شفاف تر ؛ از سنباده هم می شود براي اينکار استفاده کرد.

پيانيست هاي خيلي حرفه اي هميشه قبل از کنسرت به کمک تکنيسين ها ساعت ها ساز رو کليد به کليد کنترل ميکنند و صداي هر نت رو تنظيم ميکنند و يکي از تفاوت هاي مهم يک پيانوي خوب و نامرغوب هم در همين است اينکه چکشها نرمي يا سفتي خودشون رو بر اثر مرور زمان از دست ندهند (که پيانوهاي نامرغوب در کمتر از يکي دو سالبه این شکل ميشوند) و اينکه در کارخانه Voicing خوبي روي آنها انجام شده باشه چرا که اينکار بسيار وقت گير و پر از دردسر است.

اگر پيانو نامرغوب يا خيلي کار کرده داريد بطوريکه بد صدا شده و روي چکشهایش خيلي جاي سيم ها افتاده، ميتوانيد از دوستاني که در کار کوک پيانو هستند و با Voicing آشنا هستند بخواهيد که با سنباده زدن و صاف کردن همه چکش ها صداي پيانوي شما رو صاف و يک دست کنند. درضمن هرگز شخصا” اقدام به انجام اينکار نکنيد این کار هیچ گونه ربطی به داشتن گوش های دقیق و توانایی نوازندگی بالا ندارد و فقط تجربه نیاز دارد.

ادامه دارد…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید