انواع سیمهای گیتار

حداقل 12 کمپانی اصلی تولید سیم گیتار وجود دارد که هر کدام محصول خود را از نظر جنس وtension  سیم بهترین می دانند . سیمهای نایلونی معمولا پس از نصب بر روی گستار عمر طولانی ندادند بنابراین از قیمت قابل توجهی برخوردار نمی باشند . پس از گذشت زمان نوازندگان قادرند با گوش کردن به صدای ساز خود تشخیص دهند که سیم گیتار آنها به پایان عمر خود رسیده و اصطلاحا مرده است و به جایگزین احتیاج دارد .

از میان برندهای معرفی شده محبوب در حال حاضر : conde hermanos , hannabach , savarez , martin , chorus , GHS , luthierr , labella , aranjues , D’Addario , Augustine  بیساری از مارکهای معرفی شده دارای درجات گوناگون از نظر نوع ، جنس ، و کیفیت می باشند به طوری که بسیاری از سیمها دارای سه درجه extra hard tension, medium or normal tension , low tension  می باشند .

در گیتار های فلامینکو و کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده می شود . سه سیم تریبل یا زیر (سیم های 1و2و3) از جنس نایلون است که هر سیم دارای قطر دقیقی است که کشش خاصس را تحمل می کند و در محدوده معینی از دامنه اصوات ، ایجاد فرکانس می نماید .

در زمانهای فدیم از روده تابیده خوک و بز برای سیم های گیتار استفاده می کردند . که امروزه دیگر چنین سیم هایی دیده نمی شود . اولین سیم های نایلونی را آگوستین در دهه 1940 میلادی در بازار عرضه کرد . این مارک هنوز هم بهترین و معتبرترین مسیر را تولید می کند .

سیم های باس یا بم (6و5و4) از الیاف ابریشمی تشکیل می شود که حول این محور ، سیم پیچی از جنس مس روکش شده با نقره یا برنز ، پیچیده شده است برخی از سیم های باس گیتارهای کلاسیک و فلامینکو ممکن است دارای دوکش طلا باشند .

سیمی که می خرید با نوع گیتار و نوع استفاده شما باید تناسب داشته باشد سیم های کلاسیک و فلامینکو با هم تفاوت دارند . هر کارخانه چندین  مدل مختلف از لحاظ کشش دارد ، ضمن اینکه برخی کارخانه ها ، انواع کنسرتی و تمرینی شاه را مجزا کرده اند . در شوع کار بهتر است از سیم های ارزان قیمت و تمرینی استفاده کنید و اگر گیتار فلامینکو می باشد حتما سیم های تمرینی فلامینکو را روی گیتار خود ببندید .

درمیان مارکهای ذکر شده مارکهای Labella , conde hermanos , hannabach  به طور تخصصی تری در زمینه فلامینکو بوده است . مهم ترین عاملی که در انتخاب یا مدل خاص سیم برای گیتار دخیل است اکشن گیتار است ، اکشن فاصله سیم با دسته گیتار گفته می شود ، که تعیین کننده میزان فشاری است که نوازنده باید برسیم اعمال کند تا بتواند یک صدای شفاف و تمیز ایجاد نماید اکشن پایین (فاصله کم سیم تا دسته) باعت می شود تا نواختن آسانتر گردد ولی میزان گز دادن سیم را در پایین دسته افزایش می دهد در حالی که اکشن بالا انگستان نوازنده را زود خسته می کند .

به همین دلیل برای تعیین اینکه کدام سیم مناسب ترین انتخاب برای گیتار شماست حتی اگر استادی داشته باشید که بتوانید از راهنماییهایش بهره ببرید چاره ای جز امتحان کردن سیم های مختلف ندارید تا به بهترین گزینه دست یابید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید