موسيقي مصر باستان

در مصر باستان مانند اغلب ملل متمدن موسیقی رواج داشته است . آلات و ادوات موسیقی از قبیل چنگ ، تنبور ، نی ، نی مشابه هبوا ، نی دو شاخه ، بوق و کرنا و سیتار ، سنج ، طبل و دایره به انضمام چند قطعه کوچک صدادار که همگی در موسیقی مصری استفاده می شده است.

نوعی ساز زهی همانند سه تار ایرانی نیز وجود که دارای سه یا چهار سیم بوده و فرنگیها آن را مادر گیتار امروزی می نامند.

اختراع و ابداع یک نوع ارگ ساده و ابتدایی را که دارای لوله های متعدد بوده را نیز به مصریان باستان نسبت می دهند. در واقع تعدادی از سازهای مصری را می توان در نقاشی های باستانی این تمدن به خوبی مشاهده نمود.

موسیقی سومریها

بر طبق شواهد و قرائن تاریخی موسیقی مجلسی و موسیقی مذهبی نقش مهمی در انواع مراسم تشریفاتی و آداب و رسوم سومری داشته است . در یک نقش بر جسته فلزی به دست آمده از دوران سومر طرح آن نشان دهنده سازی است که در قسمت پایین شبیه به سیتار هندی است که در قسمت قاعده آن جعبه ای برای انعکاس صدا وجود دارد و نوازنده ای مشغول نواختن آن با دو دست می باشد.

در قسمت بالای تصویر نقش بر جسته چند نفر قرار دارد که در دست یکی از آنها سازی مشابه سنج قرار دارد و با چکشی مشغول نواختن آن است . افراد دیگر نیز در حال پایکوبی و یا دست زدن هستند همگی نشانگر محفلی از موسیقی است که در یکی از آئینها شرکت دارند.

موسیقی عیلامیها

اقوام عیلامی نیز دارای موسیقی خاص خود بوده اند و مخصوصا در هنگام مراسم مذهبی ، اعیاد و جشنها از آن استفاده می کرده اند . آلات موسیقی عیلامیها اصولا بر دو نوع خاص بوده چنگ و نی و طبق قرائن از آلات موسیقی ضربی و کوبشی نیز سود می برده اند .

یکی از سازهای مشهور آنها سازی بوده شبیه به سنتور و بعدها تغییر شکل و فرم یافته به نحوی که با افزودن پدالهایی به طریقی تغییر شکل یافته که به گونه ای اولیه از پیانو تبدیل شده است .

تعدادی نقوش بر جسته عیلامی وجود دارد که به خوبی نشانگر موزیسینها ی آنها در حال نواختن است در یکی از این نقوش دسته نوازندگان و سرایندگان دیده می شود.

در نقش بر جسته ای دیگر ، دسته ای متشکل از یازده نوازنده وجود دارد که هفت نفر آنها مشغول نواختن چنگ (هارپ) هستند ، دو نفر مشغول نواختن نی مضاعف هستند و نفر دیگر مشغول نواختن سازی شبیه به سنتور می باشد . نفر آخر نیز سازی مشابه ساز ضربی می نوازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید