ابوا

ابواها به اشکال مختلف در سر تا سر جهان پیدا می شود . این سازها معمولا شامل یک لوله مخروطی شکل همراه با زبانه مضاعف هستند . صدای نافذ و تیز این ساز برای استفاده در فضای باز کاملا مناسب می باشد . ابوا کوچکترین ساز دو زبانه در ارکستر است . غالبا از صدای این ساز برای ملودیهای  هزین و احساسی استفاده می شود . نواختن این ساز مشکل است . زیرا هوا باید با فشار زیادی وارد زبانه کوچک آن شود و هوای مانده در ششها جمع می شود و اگر به سرعت خارج نشود باعث می شود حالت سستی و ضعف در شما ایجاد شود .  وسعت این ساز دو و نیم اکتاو می باشد و اندازه آن 60 سانتی متر طول دارد . ابوا صورت تکامل یافته شاوم های اولیه است که دارای سوراخهای صدای بیشتر و صدای بلندتری بوده اند . ابوا یکی از اولین سازهایی بود که دارای جایگاه ثابتی در ارکستر کلاسیک بوده است . کوک صدای این ساز در اثر تغییر دما تاثیر پذیر نمی باشد . ابوا در همگام شروع کار ارکستر نت لا را می نوازد تا بقیه نوازندگان ساز خود را با آن کوک کنند .

زبانه

از یک تک نی تراشیده شده که به یک لوله فلزی یا یک محافظ لوله ای شکل وصل شده است ، تشکیل شده است . به این ترتیب که اول تیغه نی را میبرند و پس از تراش دادن روی یکدیگر قرار می دهند و به وسیله نخ چند لا درون مفتول محکم می کنند . انتهای آنها را قطع می کنند و انتهای شکاف را باز می گذارند .

انتهای فوقانی زبانه به وسیله چاقو به دقت تراشیده می شود تا هنگامی که می نوازید دو تیغه به راحتی مرتعش شوند .

کلید

در ابوا چهار نوع کلید تعبیه شده است . هر ردیف کلیدهای فلزی از ترتیب پیچیده ای برخوردارند که وزن ساز را به صورت شگفت آوری سنگین کرده همچنین دارای تعدادی کلید ست که باز هستند و تنها حلقه ای فلزی دور سوراخ آن قرار دارد . بسیاری از نوازندگان بر این باورند که سوراخ باز صدایی پرتر از سوراخهای بسته بولید می کنند .

کلید اکتاو بالا

کنترل بالاترین نتها را بر عهده دارد و به وسیله انگشت نشانه چپ گرفته می شود .

کلید انگشت کوچک

کلید هایی که برای انگشتان کوچک قرار داده شده ، در سازهای بادی چوبی بسیار مهم هستند با فشار دادن این کلیدها یک دریچه که در پایین ترین قسمت ساز قرار دارد و دور از دسترس است باز یا بسته می شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید