موسیقی در دوره های مختلف زمانی

موسیقی در دوره وسطی

یک هزار سال از تاریخ اروپا ( از حدود 450 تا 1450 میلادی ) قرون وسطی نامیده می شود . موسیقی در این دوره خاص کلیسا بوده اواخر دوره ی وسطی 1150_1000 میلادی به عنوان دوره ی رومانسک می باشد ، اولین سازی که به کلیسا راه پیدا کرد ” ارگ ” بود در این سالها قدرت در دست کلیسای کاتولیک بود . در این دوره موسیقی آوازی مهم تر از موسیقی سازی بود .

موسیقی در دوره رنسانس

شروع این دوره از قرن 15 میلادی تا اواخر قرن 16 بود کریستف کلمب (1492) فردیناند ماژلان ( 1522_1519 ) و لئو ناردو داوینچی (1519_1452) نمایندگان این دوره بودند . شهر ونیز در ایتالیا کانون موسیقی در عصر رنسانس بود بهترین آهنگسازان رنسانس به نامهای آدریان ویلارت ، آندرا گابریلی و برادر زاده اش جووانی گابریلی که از آنها به عنوان  آهنگسازان مکتب ونیز یاد می شود .

موسیقی در دوره ی باروک

بین سالهای 1750 _ 1600 میلادی از قرن 17 تا اواسط قرن 18 میلادی بوده است . آهنگسازان ایتالیایی ” اپرا ” را برای اولین بار پدید آوردند . کلودیو مونته وردی یکی از موسیقی دانان برجسته باروک اولیه به شمار می آید . در این دوره سازهای زهی آرشه ای ، که از خانواده ویولن می باشد از متداولترین سازها در این دوره بودند استفاده از سازهای بم ( باس )  و استفاده از سازهای کلاویه ای مانند ارگ ، کلاوسن ( هارپسیکورد ) و کلاویکورد رواج زیادی پیدا نمود . از موسیقی دانان برجسته این دوران کلودیو مونته وردی (1643_1567) هنری پرسل (1695_1656) یوهان سباستیان باخ (1750_1685) گئورگ فردریش هندل ( 1759_1685) را می توان نام برد . دوره ی باروک با مرگ باخ 1750 پایان یافت .

موسیقی در وره ی کلاسیک

از حدود سال 1770 شروع شد و تا سال 1820 این سبک همچنان شکوفا بود . قبل از شروع این دوره و تقریبا بعد از اتمام دوره باروک سبک جدیدی به نام ” روکوکو ” به وجود آمد . طبیعتی آرام داشت و مسحور از عشق و سرخوشی های فاقد مضمون اخلاقی بود به همین دلیل زیاد پا بر جا نماند و جای خود را به سبک نوکلاسیک سپرد در این دوره پیانو وارد ارکسترها گردید هر چند که در سال 1700 اختراع گردیده بود اما از حدود سال 1775  به تدریج جایگزین کلاوسن شد از آهنگسازان این دوره یوزف هایدن (1809_1732) ولفگانگ آمادئوس موزار (1791_1756) و لودویگ وان بتهوون (1827_1770) را نام برد . و این سه تن اعجوبه های تاریخ موسیقی در جهان بوده اند . شهر وین (اتریش) در دوره ی کلاسیک یکی از مراکز بزرگ موسیقی در اروپا به شمار می رفت . این سه تن در این شهر به فعالیت در زمینه ی موسیقی پرداختند بزرگترین ارمغان دوره ی کلاسیک سمفونی می باشد ، سمفونی قطعه ای طولانی است که اغلب از 45 تا 20 دقیقه طول می کشد و هایدن حدود 104 سمفونی ، موزار 40 سمفونی و بتهوون 9 سمفونی دارد .

موسیقی در دوره ی رومانتیک

این دوره به مدت یک صد سال از آغاز قرن 19 تا پایان همان قرن به طول انجامید اما این دوره از حدود سال 1900_1829 بوده است در این دوره آهنگسازان در ساخته هایشان احساسات نمایانگر از دوره های پیشین گردیده و شور و هیجان مفرطی بر موسیقی رومانتیک سایه افکنده بود نهضت رومانتیک با انقلاب صنعتی هم زمان شد و با پیشرفت تکنیک در صنعت سازها قابلیت ایجاد صداهای خوش آیند تری را پیدا نمودند . قرانتز شوبرت ، روبرت شومان ، فردریک شوپن ، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی ، یوهانس برامس ، جاکومو پوچینی ، و … و عده ی زیادی موسیقی دانان دیگر ، همگی از بر جسته ترین آهنگسازان دوره ی رومانتیک به شمار می آیند .

موسیقی در دوره ی معاصر

این دوره از ابتدای قرن 20 آغاز شد . در این دوره موسیقی فولکوریک یا محلی جایگاهی ویژه در بین موسیقیدانان غربی به خود گرفته است . بلا بارتوک یکی از موسیقی دانان دوره ی معاصر اولین کسی بود که با تلفیق موسیقی مدرن غربی و موسیقی محلی از زادگاهش (مجارستان) و دیگر نواحی اروپای شرقی ، در این نوع موسیقی رواج داد . ورود سازهای جدید کوبه ای به عرصه موسیقی در این دوره ، تنوع و جذابیت خاصی را به موسیقی بخشید در این دوره بود که سازهای الکترونیکی به وجود آمد .

موسیقی قرن 20 ( موسیقی الکترونیکی )

که در دهه 1950 در آلمان آغاز شد شامل تمام صداهایی است که به وسیله میکروفون گرفته می شود و همچنین هر صدایی که توسط وسایل الکترونیکی مولد صدا ایجاد می شود جزء مولد اصلی یک نوسان گر است . صداها ممکن است به شیوه های مختلف به شکل الکترونیک تغییر یابند از جمله تنظیم حجم صدا ، فیلتر کردن ( حذف فرکانس های ناخواسته ) یا افزودن ویبراسیون ، طنین یا اکو ( صدا در حال تکرار شدن محو می شود . ) صداها ممکن است با یکدیگر ادغام شوند ، صداهای منفرد می توانند بر قسمت های مختلف نوار ضبط شوند و سپس همه در کنار یکدیگر قرار گیرند یا یک ” حلقه ” ایجاد شود ، به طوری که صداها تکرار شوند و حالت استیناتو به وجود آورند . یکی از مهم ترین آهنگسازانی که به تجربه در قلمرو موسیقی الکترونیک دست زد اشتوکهاوزن بود از میان کارهای الکترونیک او می توان به این آثار اشاره کرد : کنتاکت برای صداهای الکترونیک پیانو و سازهای کوبه ای ، تله موزیک ،میکروفون یک برای تام تام ، دو میکروفون ، و آواز برای جوانان که در آن صدای یک پسر بچه با صدای الکترونیک در هم آمیخته است .

موسیقی جاز

آفریده ی نوازندگان سیاه پوست در قرن 20 بود از سال 1917 میلادی اصطلاح جاز رواج یافت و احتمالا این نوع موسیقی از سال 1900 میلادی وجود داشته است . موسیقی جاز بیشتر بر پایه بداهه نوازی بنا و اجرا می گردد مهم ترین ویژگی آن آزاد بودن فرم اجرای آن است که با استفاده از تکنیک های جدید تغییر و تحول پیدا می کند . سبک های اولیه ی موسیقی جاز عبارتند از :

رگتایم

از سال 1915 دوران رشد و شکوفایی سبک رگتایم بود این سبک را نخست نوازندگان سیاه پوست پیانو را در ایالات متحده به وجود آوردند که برای پیانو موسوم می باشد . رگتایم موسیقی که مبتنی بر ریتم است و ملودی مشخصی ندارد از بزرگترین آهنگسازان این دوره اسکات جاپلین که او را سلطان رگتایم می نامند .

بلوز

این کلمه از یک اصطلاح محلی آمریکایی به معنی محزون بودن اقتباس گردیده است بلوز از ترانه های عامیانه ی سیاهان مایه می گیرد و شامل آوازهای مذهبی آنان و همین طور آوازهای دسته جمعی بردگان به هنگام کشت و کار است در حدود دهه ی 1890 این ترانه ها در کشتزارهای جنوب ایالات متحده خوانده شده است . در خلال سال های دهه ی 1920 تب بلوز در میان سیاهان آمریکایی بالا گرفت و شهرت و محبوبیت این سبک را به سر تا سر جهان رسانید بسی اسمیت ( 1937_1894) پر آوازه ترین خواننده ی این سبک در دهه ی 1920 بود که او را ملکه بلوز می نامند .

دیکسی لند

با موسیقی دانان سفید پوست اجرا می گردد در سال های 1917 _1900 در محله ی ” شهر قصر ” یا استوری ویل واقع در جنوب شهر نیو اورلئان به وجو آمد . جک لین پدر موسیقی جاز با گروه رگتایم خود سبکی موسوم به دیکسی لند را بنا نهاد.

سوئینگ

سال های 1945 _ 1935 دوران رشد و شوکوفایی این سبک بود .

بی باپ ( bebop )

در سالهای نخست دهه ی 1940 گروه های کوچک جاز سبک نوینی را در محله ی سیاه پوستان نیویورک آفریدند . این گروه کوچک 5 یا 6 نفره را کامبو می گفتند . در همین سبک بود که گیتار الکترونیکی برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت . چارلی پارکر ( 1955_1920) نوازنده ی ساکسیفون از موسیقی دانان و بزرگترین بداهه نوازان موسیقی جاز بود . مایلز دیویس نوازنده ترومپت هم جزء همان دوران است .

بوگی ووگی

در حدود سالهای اولیه 1940 در آمریکا متداول گردید . بیشتر برای تکنوازی پیانو نوشته می شود و در بعضی موارد آن را جاز پیانو می نامند . از مشهورترین نوازندگان این سبک جیمی یا لینی را نام برد . وزن ها ، ریتم ها و هارمونی های تازه و جدیدی در جاز گسترش یافت . سازهای از قبیل ویولنسل ، فلوت ، پیانو ، سینتی سایزر ، باس الکترونیکی . مهم ترین سبکهای موسیقی جاز پس از نیمه دوم قرن 20 عبارتند از : جاز کول ، جاز پیشرفته ، فانکی جاز ، جاز آزاد ، جاز راک یا فیوژن .

موسیقی راک

به نوعی موسیقی بومی و موسیقی سرزمینهای غرب ایالات متحده گفته می شود که آن را راک اندرول نیز می نامند . دهه ی 1950 تاریخ پیدایش این مکتب عظیم هنری در آمریکا بود . گروههای راک معمولا از چهار تا پنج نفر نوازنده و یا بیشتر تشکیل می گردد که در آنها اغلب همراهی گیتار الکترونیکی جلوه ی بر جسته دارد . غالبا در این گروه ها ، دو نفر نوازنده ی گیتار ، یک نفر نوازنده ی باس ، یک نفر نوازنده ی درام و یک نفر نوازنده پیانو با سینتی سایزر می باشد . موسیقی راک به چند نوع تقسیم می شود :

ریتم و بلوز

در سال های آخر دهه 1940 سبکی آمیخته از ” بلوز ” و نوعی رقص سیاهان آمریکا به وجود آمد این سبک به علت به کارگیری گیتار الکترونیکی و همین طور ساکسیفون با سبک قدیمی بلوز تفاوت داشت .

سول

موسیقی سیاه پوستان آمریکا در دهه 1960 میلادی شناخته شد این سبک از موسیقی منشا مذهبی داشت .

رپ

دهه های 1990 و 1980 اوج محبوبیت  موسیقی ” رپ ” بود . این نوع موسیقی در بین جوانان سیاه پوست نشین شهرهای شرق آمریکا پا گرفت . اجرای موسیقی رپ در آغاز به صورت حرف زدن اما ریتمیک بود که توسط D.J به وسیله دو دستگاه گرامافون به طرز بسیار ماهرانه کولاژ می گردید . در این نوع موسیقی بیشتر شرح حال عصبانیت خود و ستم جوانان را به صورت حرفغ زدن ( دکلمه ) اجرا می کند .



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید