سازندگان ساز

خانواده آماتی

یکی از معروفترین نامها در تاریخ ویولن سازی است این خانواده ایتالیایی سه نسل ریشه دارد و محل زندگی آنها کرمونا بوده است این شهر در قرون 17و16 مرکز ویول سازی اروپا محسوب می شد . آندره آماتی اولین کسی است که شاید بتوان گفت ویولن را به صورت امروزی آن ابداع کرد . اولین ساز ساخته او به احتمال زیاد یک  ویول سه سیمی است . پسرهای او آنتونیو و جیرلامو با هم ویولن های با ارزشی ساخته اند که تا امروز هم نگهداری شده است . معروفترین پسر این خانواده نیکولا آماتی بهترین سازنده ویولن در این خانواده می باشد سازهای به خاطر تن نرمی که دارند ، معروفند . او شاگردان زیادی داشت که معروفترین آنها آنتونیو استرادیواری بود.

لوئیز آرمسترانگ

آرمسترانگ که با نام مستعار ساچمو عموما شناخته می شد یک نوازنده بزرگ و معروف ترمپت در جهان بود او در 4 ژولای 1900 متولد شد و در سن 71 سالگی در نیویورک فوت کرد . ساچمو با یک درخشان که مربوط به خود او بود نوازندگی می کرد . یکی از کارهای حیرت آور او نواختن رکورد 280 بار تکرار do  بالای ترومپت است . قویترین استیل در کارهای آرمسترانگتاب خوردن بدن اوست که باعث تعجب پیر و جوان در جهان شد . بعضی ها او را انیشتن جاز خوانده اند .

تئوبالد بوهم

بئهم سازنده فلوت از مونیخ ، بعضی از قطعات مکانیکی را برای بهتر شدن صدای فلوت مایل اختراع کرد ، فلوت در شروع کار بوهم تن نسبتا ضعیفی داشت و برای نگهداشتن در دست مناسب نبود . اولین فلوتهای او به شکل مخروطی بود . ولی در سال 1847 آن را به شکل استوانه ای تغییر داد که امروزه متداول است نوازنده کلارینت فرانسوی از سیستم بوهم برای کلارینت در سال 1842 استفاده کرد . کلارینت بوهم امروزه به عنوان پیشرفته ترین فرم این ساز مورد استفاده است او همچنین فلوت فلزی را به خاطر قدرت تن و قابلیت نگه داشتن بهتر ساز ، به جای فلوت چوبی به کار برد .

جان براد وود

یکی از مشخص ترین چهره های سازنده پیانوی اولیه می باشد . او در اسکاتلند متولد شد . او در کارخانه چمبالو ساز سوئیسی به نام هاردچودی ( بعدها شودی ) با او آشنا شد و 8 سال بعد در سال 1769 با دختر چودی ازدواج کرد . براد وود در سال 1773 شروع به ساختن پیانو کرد . نمونه های اولیه او شامل پیانو های چهار گوش و مدل قدیمی پیانو های زومپه بود . او در سال 1777 اولین پیانو رویال انگلیسی را ساخت و در  10 سال بعد دو وسیله را که امروزه به طور عمومی به کار می رود ، به پیانو اضافه کرد .

  1. به کار بردن پدال چمبالو در پیانو
  2. به کار بردن یک خرک به خصوص برای سیم های باس

بارتولومئو کریستوفوری

کاشف فورته پیانو ، که امروزه پیانو ( کلاویر ) نامیده میشود ، می باشد . او در پادوآ ، ایتالیا متولد شد ، حدود سال 1709 کریستفر چهار ساز به عنوان چمبالو با صدای کوتاه و بلند ساخت . سیمهای جدید توسط چکشک ضربه می خورد که بر خلاف چمبالوهای خاردار گذشته بود . از کلکسیون کریستوفوری که به عنوان محافظ بود 84 ساز موسیقی را حفظ کرد . از این کلکسیون 7 چمبالو ساخت کریستوفوری بود .

یوهان کریستف دنر

او امروزه هم به عنوان مخترع کلارینت معروف است او به عنوان پسر یک لوله پیچ هورن در نورنبرگ ، شغل پدر را یاد گرفت و خود به عنوان سازنده سازهای مرغوب مثل بلوک فلوت ، فلوت ، ابوا و فاگوت به زودی به شهرت عمومی می رسید . او در حدود سال 1700 برای باز سازی سورنا که یک ساز محلی یک زبانه ای بود اقدام کرد و راهی برای تکامل اولین کلارینت باز نمود . کلارینت او دارای کلید و یک سوراخ اضافی بود ، که وسعت اصوات را به طرف بالا هدایت می کرد ، یوهان والتر در سال 1732 معتقد بود که صدای این کلارینت مثل شنیدن یک ترومپت از راه دور می باشد .

خانواده هکل

نام یک خانواده سازنده سازهای بادی در آلمان می باشد . او برای تکامل ساز فاگوت زحمات فراوانی کشید . و پسر او این راه را ادامه داد تا در سال 1880 یک فاگوت با تن آرام و نرم به وجود آورد . همچنین ویلهلم هکل موفق به ساختن کنترا فاگوت شد ، که بهتر قابل نواختن و کمتر دست و پا گیر بود . او در کنار پسر دیگر خود ویلهلم هرمن موفق به ساختن ساز جدیدی معروف به هکل فون گردید ، که شبیه ابوا بود ، وسعت اصوات این ساز بین فاگوت و هورن انگلیسی می باشد . این ساز تشکیل شده از یک لوله مخروطی شکل با دهانه گرد ، که دهانه آن مثل یک صدا خفه کن مدور ساخته شده است ، یک لوله دهانی خمیده از فلز که نگهدارنده دو زبانه فاگوت مانند می باشد ، در سر ساز جای می گیرد . هکل فون برای اولین بار توسط ریچارد اشتراووس در اپرای سالومه در سال 1905 مورد استفاده قرار گرفت . اما بعد از آن کمتر از این ساز استفاده شده است .

آدولف ساکس

آنتونیو ژزف ساکس سک سازنده ساز بلژیکی است که گروهی از سازهای بادی هم خانواده را که معروفترین آنها ساکسیفون و ساکس هورن می باشد ، ابداع کرده است . ساکس در دینانت متولد شد و در بروکسل به آموختن فلوت و کلارینت پرداخت . او بعد از زحمات فراوان توانست تن کلارینت باس را بهبود بخشید که در سال 1846 در پاریس آنرا به ثبت رساند . ساکسیفون یک ساز برنجی بادی با برش مخروطی است که ، سر ساز آن مثل کلارینت دارای یک زبانه می باشد و در اندازه های مختلف ساخته می شود . این ساز در باندهای جاز در اوایل قرن 20 جای خود را باز کرد . ساکس هورن هم به سازهای دیگر اضافه کرد که این ساز هنوز هم با صدای بم خود را در ارکستر سازهای برنجی به کار می رود . در ادامه ابداعات خود ساکس ، ساکس توبا و خانواده ساکس ترمبا با خمیدگی کم را ساخت ، که این ساز صدایی شبیه ترمپت داشت . او هرگز متوجه نشد که چگونه از اختراعات  خود به صورت تجاری استفاده کند و به همین دلیل در نهایت فقر جان سپرد .

راوی شانکار

او معروفترین نماینده و مبلغ سیتار می باشد . این ساز رایج ترین و پر بیان ترین سازهای موسیقی کلاسیک هنر است . او در سال 1920 در بنارس که یکی از مراکز فرهنگی معروف هنر است ، متولد شد . آوازه او در غرب زمانی شروع شد که به عنوان نوازنده میهمان در کنار بیتل ها قرار گرفت . ساز سیتار در کنار گیتار به دنیای موزیک پاپ وارد شد .

کاسپار تیفن بروکر

او یکی از معروفترین اعضاء خانواده سازنده ساز در منطقه بایرن ( استانی در جنوب آلمان ) می باشد . او به فرانسه رفت و آنجا یک کارگاه موفق را برای ساخت عود و ویول ایجاد کرد . سازهای او که به صورت ظریفی تزئین می شدند ، معروف هستند و بعضی از ویولهای او تا به امروز نگهداری شده اند . کارگاه به دست پسر جان در بین سالهای 1830 و 1820 ، یعنی 250 سال بعد از مرگ تبفن بروکر ، ویولن های خانواده جان چند سالی کار کرد .

آنتونیو د تورس جورادو

سازنده ساز در اسپانیا و مخترع مدل گیتار مدرن است . و تا زمان مرگ به این کار ادامه داد . به دلیل خراب شدن وضعیت اقتصادی ، مجبور شد 11 سال کار خود را رها کند و به کار دیگری بپردازد . او تمام تفکر و خلاقیت خود را متوجه ارائه اصوات بهتر توسط تقویت صفحه رو سیمهایی به طول 65 سانتی متر کرد ، که این اندازه امروز هم نگه داشته شده است . او در انتهای سیم ها ، بر صفحه رو ، یک حافظ باد بزنی شکل قرار داد که اصوات را تقویت و نوسانات را بهتر تقسیم می کند . این کارهای جدید و تکمیلی ، اساس و پایه ساخت سازندگی ساز گیتار و نوازندگی آن در مدرسه های اسپانیا شد .

فرانسوا تورته

استاد تورته فرانسوی که فرم آرشه مدرن امروزی برای ویولن را مدیون او هستیم ، یکی از مشهورترین اعضاء خانواده آرشه سازی تورته در پاریس است او برای بهتر شدن آرشه زحمات بسیار کشید و مقدار هر یک از مواد مختلف مورد استفاده در ساخت یک آرشه را به منظور حفظ توازن آن تثبیت کرد . او چوب پر ناموک را از کشور برزیل مورد شناسایی قرار داد که هم محکم و هم سبک بود که یک ماده ایده ال برای چوب آرشه می توانست باشد . برای اینکه چوب آرشه را به صورت خمیده برش بزنند ، ابتدا آنرا گرم کرده و بعد اندکی به طرف داخل ، یعنی به سمت موهای آرشه خم میکنند. او طول آرشه را حدود 74 سانتی متر قرار داد و سر و ته آرشه را به طور مساوی در یک تراز نگهداشت تا توازن آن کاملا بر قرار شود . ابتکارات او برای بهتر ساختن آرشه در سال 1780 انجام شد . او تا زمانی کوتاه قبل از مردن در سن 87 سالگی کار کرد . آرشه تورته مجموعه ای محکم و دارای حالت ارتجاعی چوب است که می تواند یک تن کامل و کافی را تولید کند . فرم آرشه های او عملا تا زمان حال بدون تغییر مانده است .

چارلز ویتسون

فیزیک دان انگلیسی که به خاطر کارهایش در زمینه الکتریسته و تلگراف شهرت داشت با ابداع سمفونیم و کنسرتینا دو ساز با نوسانات آزاد زبانه در تاریخ موسیقی نام خود را ثبت کرد . او در سن 14 سالگی به عنوان کار آموز در نزد عموی خود که سازنده ساز بود شروع به کار کرد . با وجود اینکه از جهت تئوریک کمتر تحت تعلیم بود ، نظر او خیلی زود به مسئله آکو ستیک جلب شد . او با تجربیات علم فیزیک تحقیقات مهمی در مورد سازهای بادی انجام داد . سر انجام در سال 1829 ساز یمفونیم خود را ثبت رسانید که یک ساز شبیه هارمونیکای دهنی ( ساز دهنی ) است . در این ساز زبانه ها در یک جعبه فلزی کوچک با دگمه های دستی در کنار قرار گرفته اند و سوراخ های دمیدنی در جلوی می باشند . او در ساخت زبانه های این ساز طلا ، نقره و فولاد را تجربه کرد تا بتواند یک تن درست و دقیق دریافت کند .  با اضافه کردن خیک باد به ساز سمفونیم در سال 1844 او به کنسر تینا دست یافت . نام او غالبا ، همراه با این ساز برده شد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید