بزرگ ترین تولید کننده ی لوازم موسیقی در جهان Yamaha

در 20 آوریل سال 1851 توروکوزو یاماها در ایالت کایی ژاپن متولد شد. او تا سال 1887 به ساخت ساعت مشغول بود و در آن سال با ساختن اولین ارگ بادی قابل حمل، شرکت خود را با نام «نیپون گاکی» در شیزوکا تاسیس کرد که آن را دو سال بعد به ثبت رساند و به تولید وسایل موسیقی پرداخت. این ریشه موسیقیایی در لوگوی شرکت نیز به وضوح نمایان بود.
لوگوی کمپانی یک دیاپازون را نشان می‌داد که حالتی سه شاخه داشت و نشان اتحاد و اهمیت سه اصل تکنولوژی، تولید و فروش بود. این لوگو یادآور موزون بودن و شادابی موسیقی و همچنین بیان‌کننده 3 جزء اصلی موسیقی؛ یعنی ملودی، ‌هارمونی و ریتم نیز بود.

از جنگ جهانی دوم، رییس کمپانی تجهیزات و ماشین‌آلات باقیمانده از تولیدات زمان جنگ را در صنایع تکنولوژی متالورژی و تولید موتورسیکلت به کار گرفت. در همان سال اول، 125 موتورسیکلت «آکا آکاتومبو» تولید شد که به افتخار موسس آن نامگذاری شده بود. این موتورسیکلت تک سیلندر و دوزمانه، از یک موتور آلمانی الهام گرفته شده بود که بعدها کمپانی انگلیسی BSA از روی آن ساخت بانتوم و‌هارلی دیویدسون را آغاز کرد. در سال 1959 موفقیت یاماها در فروش موتورسیکلت خود، منجر به تاسیس شرکت موتوری یاماها شد. یاماها به دلیل تولید وسایل مختلف موسیقی از جمله انواع پیانو، گیتار، ویولن، ویولن سل، طبل ساکسیفون و آلات دیگر برنجی و چوبی، به بزرگ‌ترین تولید‌کننده ابزار موسیقی جهان تبدیل شده بود و همچنان به دنبال بازارهای مختلف دیگر مانند لوازم ورزشی، کامپیوتری و خانگی برای ارائه محصولات جدید خود بود.
در اکتبر 1987، در جشن صدمین سال تاسیس شرکت، نام کمپانی رسما به یاماها تغییر یافت. دو سال بعد یاماها اولین دستگاه ضبط CD جهان را تولید کرد و ضمن خرید شرکت Sequential Circuits پنجاه‌ ویك درصد سهام رقیب خود؛ یعنی کورگ را نیز از آن خود کرد.
در سال 2002 یاماها تولید لوازم تیراندازی خود را متوقف کرد. این مجموعه یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های یاماها بود که از سال 1959 آغاز شده بود و شش قهرمان در پنج المپیک جهانی با این تیر و کمان‌ها به قهرمانی رسیده بودند. دو سال بعد یاماها شرکت آلمانی نرم‌افزارهای صوتی «استینبرگ» را از پیناکل خریداری کرد.
در دسامبر 2007 نیز یاماها ضمن عقد قرارداد با یک بانک اتریشی، تمام سهام شرکت «بوسندورفر» را خرید و به تولیدات این شرکت با نام خود ادامه داد.دلیل اینکه یاماها اغلب از سوی کارشناسان نام‌های تجاری دیده نشده یا مورد بی اعتنایی قرار گرفته این است که موفقیت آن تقریبا بر خلاف تمام نظریه‌های اثبات شده در مورد ساختن نام‌های تجاری است.


قرار این است که برندینگ به معنای تمرکز باشد، متمرکز شدن روی یک گونه محصول؛ اولین بودن در یک رسته جدید و حاکمیت بر آن رسته. اگر می‌خواهید نام تجاری خود را گسترش دهید، باید یک نوع یا گونه جانبی از کالای اصلی خود تهیه کنید یا یک کالای مکمل کالای اصلی معرفی کنید یا اینکه نام تجاری خود را فشرده و متمرکز سازید.اگر یک شرکت واقعا نتواند از گسترش به سوی ارائه رسته‌های نامربوط به رسته اصلی خودداری کند، معمولا به آن یک نام تجاری جدید می‌دهد. با این وجود یاماها از هیچ کدام از این قواعد پیروی نمی‌کند. در کنار موتورسیکلت و لوازم موسیقی، همچنین کالاهای صوتی و تصویری، نیمه رساناها، کالاهای کامپیوتری، وسائل ورزشی، وسائل گلف، مبلمان، موتور کشتی و قایق، لوازم منزل، روبات‌های صنعتی، فلزات تخصصی، ابزار ماشین‌آلات و خودروهای برف‌روب هم تولید می‌کند که به همه آنها هم نام تجاری یاماها داده است.موفقیت یاماها، گواهی بر کیفیت و کارکرد کالاهایش است و این موفقیت فقط از طریق تبلیغات و گوش کردن به توصیه‌های مشاورین نام‌های تجاری، حاصل نشده است و همین کارکرد و کیفیت است که توانسته به گوناگون‌ترین کالاها هم وحدت ببخشد.
به عبارت دیگر در شرایطی که بسیاری از نام‌های تجاری به جای صرف هزینه بیشتر برای ارتقای کیفیت تولید، آن را خرج بازاریابی می‌کنند، یاماها ثابت کرده که کالاهای با کیفیت بالا و با کارآیی خوب، مشتریان را جلب می‌کنند، نه کمپین‌های تبلیغاتی پر زرق و برق.اکنون یاماها بزرگ‌ترین سازنده لوازم موسیقی در دنیاست. موتورسیکلت یاماها نیز پس از هوندا در مقام دوم قرار دارد. بیش از 26 هزار نفر در شعبه‌های مختلف این کمپانی مشغول به کار هستند و فروش این شرکت در سال گذشته مالی، بالغ بر 4 میلیارد و 600 میلیون دلار بود که سودی معادل 200 میلیون دلار را از آن شرکت کرد. شرکت یاماها همچنین در سراسر دنیا مدارس موسیقی دایر کرده است و کماکان به دنبال كمك به گسترش این هنر در سطح دنیا است.
http://khaniki.mihanblog.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید