موسیقی ویتامینی برای بدن!

بیش از دو هزار سال پیش فیثاغورث نظریه خود را درباره پیروی موسیقی از قوانین طبیعیِ هارمونی مطرح کرد. به طور دقیق تر او به این نتیجه رسید که در طبیعت همه چیز از ریتم ها و الگوهای موسیقی پیروی می کنند. از آن زمان تاکنون، موسیقی برای ایجاد تعادل بین ذهن و بدن و بازگشت ذهن به هارمونیش با طبیعت استفاده می شود.

اما با پیچیده تر شدن نیازهای انسان و شیوه زندگی او، موسیقی نیز دستخوش تغییرات گوناگونی شده و شاهد پیدایش ژانر های مختلفی بوده که هر کدام تأثیرات خاص خودشان، خوشایند یا نا خوشایند، را بر شنوندگان خود بر جای می گذارند که پی بردن به آن ها خالی از لطف نیست. از این رو، در اینجا سعی بر این است تا تأثیر این ژانر ها به طور خلاصه معرفی گردند. واضح است که گستردکی سبکهای موسیقی حتی در یک ژانر مشخص مثل موسیقی کلاسیک هم به شدت وسیع است و آمار هایی که در این مطلب داده میشود، مربوط به تاثیر کلی این ژانرها میباشد.

موسیقی کلاسیک:

موسیقی کلاسیک ذهنیت و تصاویر گوناگونی را در ذهن افراد پدید می آورد. از نظر برخی، این نوع موسیقی کسل کننده است، در حالیکه گروهی دیگر عاشق پیچیدگی این نوع موسیقی هستند. بسیاری از انسان ها نمی دانند که موسیقی کلاسیک به طرز غیر قابل باوری قدرتمند است و از تأثیرات دگرگون کننده آن بر احساس و عواطف انسان بی خبرند.

معمولا موسیقی کلاسیک باعث آرامش جسمی و برانگیختن ذهن می شود. موسیقی کلاسیک همچنین استرس را کاهش می دهد (حتی در کسانی که به این نوع موسیقی علاقه خاصی ندارند) و انواع خاصی از توانایی های ذهنی مانند توانایی زبانی، استدلال مکانی و زمانی را بهبود می بخشد. این نوع موسیقی شنونده را باهوش تر نمی سازد اما فضایی ایده آل برای اندیشیدن فراهم می آورد.

در واقع گوش دادن به موسیقی کلاسیک فعالیت امواج ذهن را یکنواخت ساخته و کاهش می دهد که باعث احساس آرامش می شود. موسیقی کلاسیک همچنین میزان ترشح اندورفین را بالا می برد که باعث می شود احساس بهتری به شنونده دست بدهد، استرس او کاهش یابد و فرد کلا احساس خشنودی کند.پژوهشگران ثابت کرده اند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در تنظیم هورمون های مربوط به استرس مؤثر است. این نوع موسیقی همچنین باعث آرام شدن تنفس می شود. وقتی که نفس کشیدن به آرامی صورت گیرد، ذهن انسان نیز به آرامش می رسد.


بر اساس تئوری «تأثیر موتسارت»، گوش دادن به موسیقی کلاسیک باعث می شود که فرد باهوش تر شود یا اینکه اگر کودکان در معرض موسیقی کلاسیک قرار بگیرند، بر رشد ذهنی آن ها تأثیر مثبت می گذارد. تأثیر موتسارت مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج این آزمایش ها نیز شگفت انگیز بوده اند. به عنوان مثال، دانش آموزانی که در حال امتحان دادن به موسیقی کلاسیک گوش می دادند، نمره های بهتری کسب کردند تا دانش آموزانی که در سکوت به پرسش ها پاسخ داده بودند.

http://khaniki.mihanblog.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید