چطور برای ملودی ها آکورد تنظیم کنیم ؟

ما میخوایم توضیح بدیم که چطور برای ملودی ها آکورد تنظیم کنید خوب ما برای توضیح از گام لا مینور استفاده میکنیم و تمام اعمال رو در این گام انجام میدیم ، مرحله ی اول این هست که شما آکوردهای یک گام رو بشناسید مثلا برای گام لا مینور آکوردهای: Am , F , G , Em , Dm و در مد فریژین گام آکورد E مطرح می شوند. مرحله ی دوم شناخت تمام نت های ملودی هست یعنی ترتیب نتها رو بدانید ، مرحله ی سوم تعیین ریتم مورد نظر هست .

و حالا نکاتی در مورد آکورد گذاری:

1. هر نتی رو که برای شروع یک آکورد تعیین می کنید باید عضوی از آکورد باشه یعنی یا نت پایه ی گام باشه یا نت سوم یا نت پنجم

2. هر نت در کل دارای 3 آکورد هست که این نت در هر یک از آکورد ها در جایگاه های پایه یا سوم یا پنجم قرار می گیرد

3. هر نت در هر گام دارای دو آکورد است

4. از این سه آکوردی که برای هر نت وجود دارد 2 آکورد ماژور هستند و 1 آکورد مینور

5. برای تشخیص اینکه کدوم آکورد رو باید برای کدوم نت قرار بدید بر حسب تجربه و گوشی بدست می آرید و البته اگه خودتون دارید آهنگسازی می کنید باید ببینید با کدوم آکورد آهنگ شما به اون چیزی که تو ذهن دارید یکی است

خب حالا میریم سراغ آکورد گذاری ، فرض کنید ملودی مورد نظر ما این باشه:

می ر  دو ر  دو سی … ر  دو سی دو سی لا … دو سی لا سی لا سل(دیز) … لا

همونطور که میبینید سل دیز هست که به این گام می گیم مد فریژین گام لا مینور … که در این مد نت هفتم به صورت نیم پرده دیز اجرا می شود … معادل همون دستگاه اصفهان خودمون می شود.

هر نت در بالا به میزان یک چنگ هست و سه نقطه ها نشان دهنده ی جدا شدن میزان هاست … و با توجه به نتهای بالا می فهمیم که ریتم ما 6/8 هست چون 6 نت 1/8 که همون چنگ هست در هر میزان داریم که میشه : 6 ضربدر 1/8 = 6/8

خوب حالا آکورد گذاری:

در میزان اول نت اول و شروع کننده ی اولین آکورد نت می هست … برای می در گام لا مینور آکوردهای : Am , Em وجود دارد که چون این گام فریژین هست به جای Em باید E رو به کار برد چون نت سل دیز هست معمولا در ملودی های برای شروع از آکورد هم نام گام استفاده می کنند پس ما هم برای میزان اول آکورد Am رو انتخاب میکنیم .

در میزان دوم نت شروع کننده نت ر هست که آکورد هاش در گام لا مینور میتونه Dm , G باشه که بنده با توجه به نوایی که تو ذهنم دارم آکورد Dm رو انتخاب می کنم در میزان سوم نت شروع کننده دو هست که آکورد هاش در گام لا مینور : Am , F هستند و باز هم بنده برای نوایی که تو ذهنم دارم F رو انتخاب میکنم و در میزان آخر که می بینید نت لا تموم کننده ی ملودی هست بنده Am رو انتخاب میکنم چون برای تمام کردن یه موتیف باید از آکورد همنام گام استفاده شود و حتما هم نت آخر نت اصلی گام باشد یعنی در لا مینور نت لا اصلی است .

پس کار این طوری شد:

Am می ر دو ر  دو سی … Dm ر  دو سی دو سی لا … F دو سی لا سی لا سل دیز … Am لا ،حالا شما میتونید همین نت رو با آکورد ها اجرا کنید .

برگرفته از سایت http://alone-musicians.noteahang.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید