چگونه آکوردها را سریع عوض کنیم ؟

  1. آهسته تمرین کنید تا برای حرکت صحیح انگشتانتان زمان کافی داشته باشید .
  2. باید به وضوح بدانید که انگشتانتان قرار است در کجاها و چگونه فرود بیاید .
  3. اکوردها را ” دو تا دوتا ” تمرین کنید . چند دقیقه از آکورد اول به آکورد دوم رفتن را تمرین کنید، سپس از آورد دوم به آکورد اول برگشتن را تمرین کنید.
  4. انگشتی که باید اول از همه در جای خود قرار بگیرد را مشخص کنید. این انگشت حکم راهنمایی را خواهد داشت .که پس از فرود آن، دیگر انگشتان نیز دور آن فرود خواهند آمد .
  5.  نگذارید عضلات شانه ها و دستهایتان منقبض باشند.
  6. آرنجتان نباید بیش از حد به پهلویتان نزدیک باشد .
  7. کمی دسته گیتار را رو به بالا نگه دارید .
  8. باید تغییر آکوردها را از قبل بدانید . قطعه را حفظ کنید ( حتی تکه تکه ) تا از قبل بدانید آکورد  بعدی چیست که آماده گرفتن آن باشید .
  9. اگر آکوردی انگشت گذاری های مختلفی دارد، همه آنها را یاد بگیرید اما هنگام اجرا، آن را که برای شما ساده ترین است استفاده نمایید.

10.  همچنین تمرین کنید که قبل از فرود انگشتان روی صفحه انگشت گذاری، انگشتانتان ” در هوا ” شکل آکورد را گرفته باشند.

11.  تمرین تعویض آکورد را به دفعات، ولی در جلسات کوتاه مدت انجام دهید . درحقیقت با تکرار تعویض آکوردها، حافظه عضلات شما تقویت می شود، و با مدت کوتاه تمرین غضلات شما خسته نمی شود.

12.  اگر هنگام تمرین تعویض آکوردها هر از گاهی صدای ” گز ” یا ” خش ” به گوش می رسد، زیاد وسواس به خرج ندهید و راحت باشید .

13.  اگر یکی از آکوردها یتان بد صدا بود یا صدا نداد، دست از کار نکشید . اگر می توانید آن را اصلاح کنید، و اگر نه، باز هم توقف نکنید و به نوازندگی ادامه دهید .

14.  اگر با دست راست قرار است فقط چند سیم را به صدا در آورید هم، باید شکل کامل آکورد را بگیرید. در این صورت اگر به طور اتفاقی دستتان به سیمهای دیگر خورد، صدای آکورد غلط نخواهد بود.

15.  آکوردهای جدید را یکی یکی یاد بگیرید. اگر در آهنگی چهار آکورد جدید وجود دارد که از قبل با آنها آشنا نشده اید، کاربرایتان خیلی سخت می شود .

16.  برای خودتان یک بانک آکورد درست کنید و همیشه در حال یادگیری یک آکورد جدید باشید.

17.  مشکلات را خرد کنید و یکی یکی به حل آنها بپردازید: مثلا ابتدا یکی از انگشتان را سر جای صحیح قرار دهید، بعد انگشت دوم ….

18.  تمرین تعویض آکوردها را از ریتم نوازی جدا کنید. برای تمرکز بیشتر، گاهی لازم است این دو مهارت بطور جداگانه تمرین کنید .

19.  از مترونوم استفاده کنید و آن را روی سرعتی تنظیم نمایید که میتوانید به راحتی با آن سرعت آکوردها را تعویض  کنید. سپس به تدریج سرعت را افزایش دهید.

20.  عجول نباشید. قبول کنید که یادگیری آکوردهای جدید زمان نیاز دارد و اجازه بدهید انگشتانتان در زمان مناسبشان به این مهارت دست یابند.   

 برگرفته از کتاب فرزاد امیرانی      

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید