گیتار

در سده هشتم میلادی حمله اعراب به اسپانیا، سازهایی از قبیل عود، رباب و گیتارا به مردم آن کشور معرفی شد. نخستین گیتارهای واقعی درآغاز رنسانس به ظهور رسید، این گیتارها از سایر سازهای دسته دار آن زمان ، بدلیل داشتن بدنه ای باریک و شکلی مدور متمایز بوده اند .

از آن زمان به بعد گیتار بدنه ای بزرگتر و شکلی مدورتر به خود گرفت آنچه در زندگی نامه لودویگ وان بتهوون از گیتار به طور ثابت باقی ماند عبارت بود از شکمی مدور ، سیم هایی نرم و بدنه ای با سطوح موازی . گیتار کلاسیک مدرن ، فلامنکو، گیتار با سیم های فلزی و گیتار الکترونیکی تماما”شکلهای جدید هستند حتی در اواسط سده 19 بین گیتار کلاسیک و فلامنکو که هردوی آنها از گیتار اسپانیایی مورد استفاده اوایل سده سرچشمه گرفته اند ، تفاوتی وجود نداشت . گیتار فولک آمریکایی 50 سال بعد ، یعنی در سال 1900 به ظهور رسید که خود این ساز از گیتارهای زهی ( روده ای) که در اصل اروپایی بودند سرچشمه گرفت .که در زمان فتوحات اسپانیایی ها در سده16میلادی به امریکا و مکزیک آورده شد گیتار با سیم های فلزی به نوبه خود گیتار الکترونیکی محسوب میشود. نخستین گیتارهای آکوستیک الکتریکی سالهای 1920 و1930 به ظهور رسید. گیتارهای الکترونیکی توپر پس از جنگ جهانی دوم به ظهور رسید.قدمت گیتاربرگرفته از عود فارسی به 2000 سال قبل از میلاد مسیح میرسد که در ابتدا دارای چهار سیم بوده و به چهار تار معروف بوده است.  و سپس به نامهای گیتارا مورسکا و گیتارا لاتینا تغییر نام یافت. گیتارامورسکا بیشتر به شکل لوت بوده است و گیتارا لاتینا شبیه به گیتار امروزی است.

در نخستین دهه های سده 19 تیغه خرک از جنس استخوان یا عاج معمول گردید. گیتار 6 سیمه توسط گیتار ساز اسپانیایی بنام آنتونیو تورس در سال 1850 تا زمان مرگش در سال 1892 به این کار مشغول بود و تقریبا” به شکل امروزی تثبیت شد . گیتارهای ساخت تورس شانه ها و شکم بزرگتری داشت و فرورفتگی پهلوهای ساز عمیق تر بود. گیتارها ی ساخت تورس از قدرت صوتی زیادی برخوردار نیستند، ولی این سازها صدایی شفاف ، قوی و زیبا دارند ، تورس ، گیتار را از هر گونه نقش ونگار زائد و بیهوده عاری ساخت و به طرحی ساده در اطراف حفره وسط ساز و حداقل منبت کاری روی آن ، قناعت کرد . یکی از بزرگترین اختراعات جنگ، به کار بردن نایلون در ساختمان سیم های گیتار است سابق بر این ،سیم های زیر گیتار ، از جنس روده (زه) بود در حالی که سیم های باس آن از جنس ابریشم نتابیده بود که نواری فلزی به دور آن می پیچیدند . این گونه از سیمها به آسانی از کوک خارج می شوند و خیلی زود در اثر اصطحکاک با ناخنهای نوازنده و برخورد با باره های گیتار نخ نخ می شوند باس های از جنس ابریشم نتابیده هم مشکلات به خود را دارند مقاومت ابریشم نتابیده به خودی خود کم است و به همین دلیل سیم های باس برای ایستادگی در برابر فشار و کشش باید ضخیم باشندوخود این موضوع باعث میشود که صدای تولید شده از اینگونه سیمها کم و ضعیف باشد سیمهای نایلونی زمان بیشتری به حالت کوک باقی میمانند و هرگز نخ نخ نمیشوند ولی در عین حال زودتر نرمش و صدا دهی خود را از دست میدهند. گیتارمیتواند هر سازی مانند فلوت،ترومپت و آبوا را به راحتی تقلید کند و قادر است به خوبی پیانو فرته آواز را همراهی کند. از جمله آهنگسازانی که برای این ساز قطعاتی ساخته اند میتوان هنرمندانی چون سگویا ، پاگانینی ، تارگا ، سابیکاس و کارولی،کارکاسی،سور و … را نام برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید