سبک راک

اصولا راک زمانی شروع به شکل گيري کرد که جنگ جهانی دوم تمام شده بود. يعني پس از يک مدت زمان نسبتا طولانی که چيزی جز بدبختی ، آوارگی ، درماندگی و فقر در پی نداشت. زمانی که انسانها بيش از هر وقت محتاج کمک بودند. کمک روانی ، کمک عاطفی و کمک روحی. در اين گير و دار موسيقی راک ظهور کرد که متفاوت از بقيه بود. نگاهي نو به قضايا داشت. حرف جديدی براي گفتن داشت. مبدا راک نيز در اروپا بود که بيشترين ضربه را از دو جنگ خورده بود ( البته وضعيت راک در آمريکا هنوز به اين شکل نبود ). پايه گذاران راک هم از بين مردم بودند. مردمی که روزگار ، چهره سياه خود را به آنان نشان داده بود. اين افراد که از دل اجتماع ستمديده بيرون آمده بودند جوانانی بودند تشنه حقيقت. جوانانی در جستجوی علت. جوانانی در تلاش برای درک زندگی. و اين جوانان بهترين روش برای رسيدن به هدف را در استفاده از هنر يافتند. موسيقی نيز از چشم اين گروه دور نماند. اما چون اين جوانان در پی يافتن علت بودند و سبک های رایج و قدیمی آنها را ارضا نمی کرد نتوانستند با سبک قديمي همراه شوند. در نتيجه سبک جديدی طرح ريزی کردند و در نتيجه تلاشهای آنان بود که راک متولد شد. پايه گذاران راک آنرا موسيقی متفاوت می دانستند با سازهای متفاوت و با کلماتی متفاوت. اشعاری که در راک بکار برده ميشد کاملا جديد بود. اشعاری بسيار زيبا و خيلی هم عجيب. زيرا که بر خلاف سبکهای ديگر موسيقی اشعار در اينجا بر يک مضمون عشق يا زيبايی و اينچنين نمی گذشت. بلکه در اينجا اجتماع بود که درباره اش گفته ميشد. فرهنگ بود که به چالش کشيده ميشد. درباره جوان و مشکلاتش صحبت بود. چيزی بود بر خلاف حرفهای هميشگی و تکراری. و در نتيجه مردم مخصوصا جوانان به سمت موسيقی راکراک خود را از سنتها و آداب تکراری و خسته کننده رهايی بخشيدند و دوره ای جديد از تاريخ بشريت را نويد دادند که در آن موسيقی بر خلاف گذشته فقط برای بيان کشيده شدند. چونکه شور و نشاطی در آن يافته بودند که در موسيقی ديگری يافت نمی شد. چونکه در آن نگاهی نو يافتند. که در آن موسيقی بر خلاف گذشته فقط برای بيان مسائلی نظير عشق به کار نمی رفت. بلکه موسيقی خود بدل به يک حرکت و جنبش شده بود. يک جهش ؛ از ظواهر به واقعيات و از شنيده ها به ناشنيده ها. با شروع اين جنبش بود که ديگران نيز شروع به حرکت کردند. نگاه متفاوت در همه جا و بر همه کس اثر نمود و نگرش جديد را در همه ايجاد کرد. ديگر همه مسائل به نقد گرفته می شد.از خانواده و اجتماع گرفته تا اقتصاد و سياست. از جنگ و صلح گرفته تا راست و دروغ. اين نگاه منتقدانه راک بيشترين تاثير را بر جوامع ضربه خورده از جنگ گذاشت و جايگاه راکراک پيدا کردند جوانان بودند. اين جوانان همان کودکان زمان جنگ جهانی دوم بودند. همان کودکانی که مزه بدبختی و سرگشتگی را چشيده بودند.همانهايي که از فقر و بدبختی ضربه خورده بودند. و از دولتها و حکومتها هم ناراضی بودند که چاره ای به حال آنان نمی انديشيدند.در نتيجه اولين کسانی که مجذوب راک شدند همين جوانان بودند. کما اينکه همين جوانان ، خود پايه گذاران راک را به عنوان يک جنبش و نه يک سبک موسيقی بيش از بيش تثبيت کرد. اما همانطور که ذکر شد، کسانی که نسبت به ديگران علاقه بيشتری به راک پیداکردند جوانان  بودند.

شور جوانی و تلاش برای ابداع و عرضه موسيقی جديد و متفاوت نقطه عطفی را در تاريخ رقم زد. اينها همه و همه باعث شد اين دوره از تاريخ به عنوان يکی از پرباترين و پر تحرک ترين دوره ها شناخته شود.

راک :گونه‌ای موسیقی عامه‌پسند که در دهه‌های 50 و 60 میلادی در آمریکا با نام راک اند رول شکل گرفت و از نظر تاثیرات اجتماعی و گستردگی شنوندگانش در بین انواع موسیقی بی‌همتا است. نام راک کوتاه شده عبارت راک اند رول است و از فعل to rockراک اند رول صرفا به موسیقی دهه 50 و 60 اطلاق شده ولی نام راک همچنان به‌عنوان نام فراگیر این گونه (که شامل راک اند رول هم می‌شود) به‌کار می‌رود. این موسیقی در بلوز ریشه دارد. در زبان انگلیسی به معنای جنباندن و تکان خوردن می‌آید. از اواخر دهه 1960 میلادی تا اوایل دهه 70 سبک متال پا به عرصه گذاشت.سبکی مانند هارد راک که در آن از کورد های سنگین تر و شعرهای رویایی و یا ترسناک که به وضعیت حاکم بر جامعه اعتراض می کند. گیتاریست های سبک متال عموما دارای سرعت ، نوآوری و سبکهای خاص خودشون در مقابل دیگر سبکهای موسیقی هستند. به طوری که در این سبک گیتار مرکزیت خاصی نسبت به سازهای دیگر دارد. سبکی که ریفهای سرعتی و عموما خشن و سولوهای سریع با گیتار در صدر آن قرار داره و این سبک به دسته های دیگری تقسیم می شود مانند:

Thrash Metal
Heavy Metal
Alternative Metal
Progressive Metal
RapMetal
PopMetal
Punk Metal
Scandinavian Metal
Doom Metal
Sludge Metal
Death Metal
Black Metal
Speed Metal
Industrial Metal
Stoner Metal
Goth Metal
Symphonic Black Metal
Power Metal

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید