فاگوت

فاگوت یک ساز دمیدنی باس است که در طول قرن 17 با اقتباس از کورتال curtalساخته شد. این ساز متشکل از دو لوله است که به موازات هم امتداد یافته  و در انتها به وسیله یک لوله به فرم U به یکدیگر متصل می شوند. فاگوت های قدیمی فقط شامل دو کلید بودند. اما در قرن 19 سازندگان آلمانی سیستم های مختلف کلید را بر روی آن مورد آزمایش قرار دادند که موفق ترین آن سیستم هکل heckle  است .

هکل نام یک خانواده سازنده سازهای بادی در آلمان می باشد . او برای تکامل ساز فاگوت زحمات فراوانی کشید . و پسر او این راه را ادامه داد. تا در سال 1880 یک فاگوت با تن آرام و نرم به وجود آورد. همچنین ویلهلم هکل موفق به ساختن کنترا فاگوت شد ، که بهتر قابل نواختن و کمتر دست و پا گیر بود. او در کنار پسر ویلهلم هرمن موفق به ساختن ساز جدیدی معروف به هکل فون گردید ، که شبیه ابوا بود ، وسعت اصوات این ساز بین فاگوت و هورن انگلیسی می باشد. این ساز تشکیل شده از یک لوله مخروطی شکل با دهانه گرد ، که دهانه آن مثل یک صدا خفه کن مدور ساخته شده است . یک لوله دهانی خمیده از فلز که نگهدارنده دو زبانه فاگوت مانند می باشد ، در سر ساز جای می گیرد ، هکل فون برای اولین بار توسط ریچارد اشتراووس در اپرای سالومه در سال 1905 مورد استفاده قرار گرفت . اما بعد از آن کمتر از این ساز استفاده شده است .

خانواده دیگری به نام هوتتره که از یک خانواده بزرگ فرانسوی است که سازهای بادی و لایر با دسته گردان می ساختند . بیشتر از 20 عضو این خانواده به عنوان سازنده و یا نوازنده سازهای بادی مثل بلوک فلوت ، فلوت ، ابوا و فاگوت شهرت دارند. ژان هوتتره چهارم درخشندگی خاصی در ساختن نی انبان و اصلاح سازهای چوبی بادی به خصوص فلوت و ابوا را دارد . مهمترین کار تکاملی او برای فلوت ، مخروطی نمودن شکل بدنه و استفاده از قطعه سر ساز سیلندری شکل بود . در نتیجه این عمل یک صدای سالم با تنی نرم و بدون « جیغ» بدست آمد که خویشاوندی نزدیکی با صدای سوت داشت ، هوتتره فلوت و ابواهای خود را که در گذشته از یک قطعه ساخته می شد ، در سه قطعه جدا شدنی ساخت که توسط حلقه هایی از عاج فیل به یکدیگر متصل می شوند .

او در اصلاح فلوت به تکامل ابوا هم همت گماشت . این ساز که دارای یک صدای نرم و آرام بود ، به عنوان جایگزین خوبی برای سورنا های قدیمی به کار گرفته شد .

فاگوت fagott  صورت آلمانی سازی است که فرانسویها به آن bassoon و ایتالیایی ها فاگوتو (fagotto) می گویند . فاگوت در حقیقت یک ابوای باس است . وسعت صدای این ساز با تمام درجات گام کروماتیک سه اکتاو است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید