ترومپت

املاء این واژه به زبان trompette است . سازی است از خانواده آلات موسیقی بادی مسی که در ایران به آن « شیپور» می گویند . ساختمان ترومپت از سه قسمت تشکیل می شود : دهانه ( محل دمیدن) ، استوانه (که در نوع این ساز متغیر است ، یعنی محل خروج صوت ) . برخی این بخش از ساز را زنگ نیز نامیده اند . زنگ ،  ( خیمه) در تمام انواع ترومپت یکسان است . تنها قسمتی که متغیر است استوانه است که با هر تغییری ، نام ساز را هم تغییر می دهد . مثلا اگر پیستونهایی بر بدنه استوانه نصب کنند ، سبب می شود که در طول ستون  هوا کوتاه بشود و بالطبع ساز قادر خواهد شد که اصوات زیرتری را هم استخراج کند . در این صورت به چنین ترومپتی،  ترومپت کروماتیک یا ترومپت با پیستون می گویند .

نوع ساده این ساز را ترومپت   « شیپور سوار نظام » می نامند. ترومپت کروماتیک در ارکستر سنفونیک نقش مهمی ایفا می کند . این ساز برای ایجاد هیجان و شور و جنبش است . اولین بار به سال 1674 لولی ، آهنگساز مشهور فرانسه ، در اثر خود موسوم به آلسِست از این ساز استفاده کرد . در باب   تاریخی این ساز  لازم به یادآوری است که یک نوع ساز نیز موجود است موسوم به ترومپت دریایی و آن سازی ست از خانواده آلات موسیقی رشته ای  .

جعبه طنینی این ساز از مثلثی تشکیل می شود که دو ضلع عمودی آن دراز و ضلع افقی آن کوتاه است و دارای دسته ای نسبتا کوتاه می باشد که پرده بندی شده است و فقط دو سیم دارد و از قرن 13 میلادی در اروپا متداول شده است .

لوئیز آرمسترانگ که با نام مستعار ساچمو عموما شناخته می شد یک نوازنده بزرگ و معروف ترمپت در جهان بود . او در 4 ژولای 1900 در نیواورلئان متولد شد. و در سن 71 سالگی در نیویورک فوت کرد . ساچمو با یک درخشان که مربوط به خود او بود نوازندگی می کرد. یکی از کارهای حیرت آور او نواختن رکورد 280 بار تکرار do  بالای ترومپت است. قویترین استیل در کارهای آرمسترانگ تاب خوردن بدن اوست که باعث تعجب پیر و جوان در جهان شد . بعضی ها او را انیشتن جاز خوانده اند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید