سر انجام پس از ۴ سال انتظار پانزدهمين آلبوم آیرون ميدن ترخيص شد.

تقريبا مي توان آیرن میدن را بزرگترين گروه متال 26 سال گذشته و یا حتی بزرگترین گروه متال تا به امروز ناميد. آنها در تمام این سالها سخت کار کرده اندو هرگز از کیفیت کارشان کاسته نشده است، در اظهارنظر منتقدان حتی آن آلبوم هایی که به ظاهر از کیفیت نسبتا پایین تری برخوردار است باز می بینیم که به نوعی تمجید شده و از متوسط کارهای ارائه شده در این سبک یک سر و گردن بالاتر است. آنها در تمامی این سالها آنقدر خوب بوده اند که به سختی می توان پیش بینی کرد که دنیای موسیقی هوی متال گروهی به بزرگی آنها به خود ببیند. همان طور که بعید است در عالم “دث متال” دیگر “چاک شولداینری” بوجود آید . نوشتن كامل زندگينامه اين گروه در حوصله اين مبحث نيست، اما اميد است در شمارههاي بعدي مجله بيشتر در اين باره بحث كنيم.

توضیحی در مورد ویدو کلیپ مرز نهایی (The Final Frontier):

3 هفته قبل از ترخيص آلبوم، بيننده ويديو كليپ جديد ميدن ها با نام مرزنهائي (آلبوم هچنين به اين نام است) بوديم. هم اكنوم اين ويديو كليپ زيبا در وب سايت رسمي گروه (www.ironmaiden.com) به صورت رايگان قابل تماشا است. زمانه کلیپ ۵:۰۸ میباشد و در صورت خریداری DVD کلیپ، زیر نویس ضمیمه آن میباشد که البته قیمت £8.99 برای یک کلیپ ارزان نیست! این کلیب به صورت سورال (surreal) با فضائی خارج از کره زمین ساخته شده و شخصیت محبوب و معروف آیرون ميدن یعنی ادی  (Eddie)با چهره اي خشن تر از قبل به ایفای نقش میپردازد. کلپ به صورت انیمشن با بهرگیری از جدید ترین تکنولو‍جی 3D و فضا سازی به همراه ضبط صدا با کیفیت عالی گرد آوری شده.

نقد و بررسی آلبوم مرز نهائی (The Final Frontier):

آلبوم مرز نهائی را میتوان یک خلاقیت جدید از میدن ها میدن دانست. پس از مدتی بیش از ۴ سال انتظار، آلبوم برای هواداران، منتقدین و میدن شناسان در تاريخ 16.Aug.2010 با تهیه کنندگی کوین شیرلي ترخیص شد.

در اين آلبوم شاهد کاری قدرتمند، کاملا درمنطق، ترکیب و هدف موسيقی راک هستيم. و آلبوم جديد نه تنها يكي از بهترين و برجسته ترين آلبوم هاي اين گروه در دوران كاري اش است، بلكه يكي از بهترين هاي اين دهه تا به اينجاست.

لازم به ذکر است شنونده شایعات بسیاری چه قبل و چه بعد ازترخیص آلبوم مبنی بر مرز نهائي، آخرین آلبوم آيرون میدن و خداحافظی از صحنه موسيقی بودیم. درصورتی که استيوهریس در مصاحبه رادیويی در20.Aug.2010 گفت: یعنی فکر می کنید پیر هستیم؟22.Aug.2010  درمصاحبه با مجله کرنگ (Kerrang) گفت: ديو ماری به من زنگ زد و گفت که آلبوم بعدی باید از مرزه نهایی هم عبور کنه. و در آخر در مصاحبه با مجله متال هامر(Metal Hammer) گفت: به پدر بزرگهای راک بگويید ما نوه آنها هستیم. خوانندگان محترم باید همیشه به یاد داشته باشند که هیچ خبری معتبرتر از وب سایت رسمی گروه مربوط نیست.

در صبح روز 16.Aug.2010 روزنامه مترو در لندن با منتشركردن یک صفحه کامل از میدن ها به همراه تیراژی بزرگ نوشت: خداهای راک به دوراززنگ زدگی هستند! سپس ترخیص شدن آلبوم مرز نهائی را به هواداران خبر داد. آلبوم جدید در ظرف کمتر از ۴ ساعت به پرفروش ترین آلبوم روز، هفته و ماه رسيد. انتظار میرود رکورد جدیدی نسبت به فروش آلبوم قبلی یعنی آلبوم چیزی بسیار مهم (A Matter of Life and Death) در سال 2006 را رغم بزند. کاور روی جلد سي دی ادی را با چهره جدید و متفاوت میبینیم که در حال حمله به یک اسکلت فضا نبرد است. آلبوم شامل ۱۰ قطعه که هر قطعه به صورت میانگین ۷:۴۳، کل آلبوم ۷۴:۳۰ كه نسبت به آلبوم قبلی ۵:۰۱ طولانی تر میباشد. همچنین این آلبوم همانند آلبوم (چيزي بسيار مهم) يكي از طولانی ترین آلبوم های هوی متال جهان است. آلبوم مملو از قطعات حماسی، ملودیهای تکنیکی، تغیيرات متعدد ریتم ها با صدای منحصر به فرد بروس دیکنسون (Bruce Dickinson) میباشد.

ديكنسون، كه شايد بتوان او را بزرگترين خواننده سبك متال تا به امروز ناميد، در تمام آهنگها آزادانه مي خواند، جيغ مي زند و گاهي نجوا مي كند . او حقايق گنه كاري انسانها را همچون سرپرستي باهوش در دنيايي پاره پاره شده و هراسناك بيان مي كند. تمام آلبوم پر از فضاهای عجیب بیس استیو هریس به همراه لید گیتار های باور نکردنی ديو ماری (Dave Murry)، جانیک جرز (Janick Gers) و آدریان اسمیت (Adrian Smith) با پاساژها و ریتم های خارق العاده و تغیير سرعت درامز توسط نوازنده محبوب و یار قدیمی آیرون میدن یعنی نیکو مک برین (Nicko McBrain) مي باشد. به ياد بياوريد ترانه هاي “بیش از این درنگ نکن”،”نشانه صلیب” و “هفتمین پسر از یک هفتمین پسر” و… اگر هنوز بخواهيم صادق باشيم بايد بگوييم كه آلبوم “مرز نهائي” واقعا باور نكردني است و هيچ گونه عيب و ايرادي ندارد. تقريبا مي توان هر ترانه و كل آلبوم را جزو بهترين هاي گروه به شمار آورد. و به راستي كه اين آلبوم بعد از “شماره دیو (فرستاده اهریمن)” تنها با آلبوم بي نظير “هفتمین پسر از یک هفتمین پسر” قابل مقايسه است.

در نهایت میتوان گفت: میدن ها باری دگر در صدر بهترین ها قرار گرفتند و یادشان را در دل هنرمندان و هنردوستان تازه کردند. بدرود

كيان رضائي

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید