موسیقی و تاثیر آن بر روی کودکان

دكتر لامونت می گوید: هر نوع موسیقی كه خودتان دوست دارید، قابل اجرا است و می توانید از آن نیز برای جنین و یا كودك خود استفاده كنید ولی ترجیحاً آرامش بخش باشد. لازم به ذكر است، فركانس های بم و باس بهتر می توانند در مایع درون رحم به حركت درآیند و برای جنین قابل شنیدن باشند.درآزمایشهای انجام شده روی یك خواننده اپرا به نام كاترین سنگلتن اپرا، مشخص شد ضربان قلب كودك را تغییر می دهد واین امر زمانی كه تنالیته وریتم موسیقی عوض می شود، كاملاً محسوس است. لذا استفاده از موسیقی های كلاسیك بخصوص موسیقی موتسارت تأثیر بسزایی بر كودك وجنین دارد.یك خواننده پاپ اعتقاد دارد موسیقی را كه درزمان بارداری همسرش برای پسرشان اجرا كرده است، ماهها بعد از فراغت همسر از زایمان برفرزندشان تأثیرگذارده است.

او می گوید: قبل از آنكه پسرمان متولد شود ، بارها از یك موسیقی مشخص استفاده كردم. بعدها زمانی كه كودكمان ۴ ماهه شد، هنگامی كه گریه می كرد، با گوش دادن وشنیدن این آهنگ لبخند می زد وساكت می شد .«دكتر لامونت عقیده دارد؛اگر درسه ماه آخر بارداری از یك موسیقی مشخص «ترجیحاً كلاسیك» برای جنین استفاده شود، او دریك سالگی با شنیدن آن واكنش نشان می دهد وموسیقی را درك می كند. به عقیده كاترین سنگلتن تأثیر موسیقی كه كودك در رحم مادر خود بارها گوش می دهد حتی بیش از ۱۲ماه است.

او می گوید: زمانی كه درماه پنجم بارداری خود بودم درحال اجرای قطعه موسیقی ای بودم وفرزندم درتمام این مدت این قطعه را می شنیده است. هنگامی كه كودكم ۵ سال داشت بار دیگر این قطعه را اجرا كردم و او به مدت ۳ ساعت بدون آنكه كوچكترین حركتی از خودنشان دهدیا خسته شود به این اجرا گوش می داد. موسیقی حتی پس از تولد كودك و بخصوص تا قبل از سن ۷ سالگی نیز تأثیر بسیار زیادی در پرورش هوش وحافظه كودكان دارد. درسال ۱۹۹۳ دو فیزیكدان متخصص درامر پرورش وحافظه به نامهای گوردون شاو و فرانسیس رایچر۱۰دقیقه از ابتدای سونات نابغه بزرگ موسیقی كلاسیك ولفگانگ آمادئوس موتسارت را برای گروهی از دانشجویان دانشگاه كالیفرنیا اجرا كردند ونتیجه ای كه یافتند،افزایش موقتی حافظه آنها بودبا این تأثیر باید بگوییم درسال ۱۹۹۸ درایالت جورجیای آمریكا دولتمردی به نام زل میلر جهت جمع آورییك CD از آثار كلاسیك تحت عنوان (حافظه فرزندان خود را با موسیقی بسازید) 105000‎ پوند سرمایه گذاری كردو به كلیه نو مادرانی كه در بیمارستان ها درانتظار زایمان بودند و یا فارغ شده بودند  یك نسخه از این CD را هدیه كرد.

برخی از مردم به این عقیده اند كه تنها با گوش دادن به موسیقی تأثیری بر روی كودكان صورت نمی گیرد بلكه باید ساز مشخصی را آموخت. یك مادر انگلیسی صاحب دو فرزند دختر می گوید: پدر من در آمریكا تحصیل كرده و كتابهای زیادی درباره روانشناسی كودكان خوانده است،او همیشه می گفت به موسیقی گوش كنید ولی بیشتر به موسیقی كلاسیك و از همه بیشتر به موسیقی موتسارت چه برای فرزندانتان، چه برای خودتان و چه برای جنین! دلیل آنكه تأكید بسیار زیادی بر موسیقی موتسارت بخصوص برای جنین شده است آن است كه ریتم موسیقی او ۶۰ بار در یك دقیقه است كه ضربان قلب كودك نیز با این ریتم برابری می كند و بسیار شبیه و همگون است و به همین جهت موسیقی موتسارت تأثیر بسیار زیادی برجنین و كودك می گذارد.

 همانطور كه قبلاً هم گفتیم آرامش و موسیقی كلاسیك در روحیه كودك و جنین تأثیر مثبت بیشتری دارد، تا یك موسیقی پر تلاطم و خشن اگر چه انواع مختلف موسیقی بر روی كودكان تأثیر خاص خود را می گذارد، در مورد ریتم موسیقی باید بگوییم كه ما می توانیم از برخی از موسیقی‌های راك یا پاپ و یا جاز كه با ریتم كلاسیك همگام باشند نیز استفاده كنیم.

در مطالعه ای كه دكتر رایچر و همكارانش در آمریكا به عمل آوردند، نشان داده شده است كه درسهای موسیقی و ارتباط دادن آنها با سازهای گوناگون تأثیر بسزایی در هوش كودكان خواهد گذاشت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید