ترومبون

سازهای برنجی هستند با لوله ها ی بلند مخروطی شکل ، بخش شیپوری پهن و دهنی فنجانی شکل می باشد . ترومبونها یک بخش متحرک دارند که نوازنده با کمک آن طول لوله را تغییر می دهد . اما بعضی از آنها پیستون نیز دارند .  در ارکستر ، غالبا نمایانگر صدایی مهییب و ترسناک با طنینی بلند و عمیق و بم است که می تواند با حالتی ترسناک از نتی به نت بعدی برود . ترومبون همچنین می تواند با صدای نرمی نیز نواخته شود هنگامیکه ترومبون در گروه سازهای برنجی و گروه جاز می نوازد صدایی آرام دارد .

بخش دهنی

دهنی این ساز شکل فنجانی گودی دارد . صدای ترومبون به وسیله ارتعاش لبهای فشرده شده بر روی لبه دهنی ساز ایجاد می شود.  نوازنده با تغییر فشار لبها در هنگامی که لوله متحرک را حرکت می دهد می تواند نتهای مختلف را بنوازد .

کلید تخلیه آب

وقتی که در ترومبون می دمید رطوبت تنفس شما داخل لوله ها به صورت قطرات کوچک آب باقی می ماند که می تواند در هنگام نواختن باعث تغییر و کاهش کیفیت صدا در ساز شود . با باز کردن این کلید و دمیدن در ساز قطرات آب تخلیه می شود .

لوله متحرک

این لوله 61 سانتی متر طول دارد که بر روی یک لوله ثابت حرکت می کند . شما می توانید با دست چپ ساز را نگهدارید و با دست راست این لوله را جلو و عقب ببرید . با تغییر طول ترومبون و بکار گیری لوله متحرک می توانید نتهای بم را بنوازید . با کوتاه تر کردن طول لوله متحرک ترومبون کوتاه تر می شود و نتهای زیر تولید می شوند . از لوله متحرک می توان برای متصل کردن نتهای مختلف استفاده کرد .

بخش شیپوری

دهانه باز بخش شیپوری باعث می شود صدای تولید شده ترومبون بست جلو منتشر شود .  با گذاشتن در پوش در دهانه ساز صدای آن آرام  و کم می شود این در پوش طوری ساخته شده که در دهانه ساز کاملا جفت می شود . وسعت صدای این ساز دو و نیم اکتاو می باشد. و اندازه آن  27 متر طول دارد . اولین نوع آن در اواسط قرن 15 میلادی در ناحیه بورگاندی فرانسه ساخته شد . در قرن 17 و 18 میلادی از این ساز در اپراهایی که حالتی ملکوتی داشتند استفاده می شد موتسارت در اپرای دون ژوانی برای همراهی مجسمه کامنداتورمرده از این ساز استفاده کرده است .

ترومبون پیستونی

تفاوتی که با ترومبون میله متحرک دارد در آن اس که برای تغییر ارتفاع صدا مانند ترومپت ارکستری از سه پیستون استفاده می شود این پیستونها قدرت عمل بیشتری را برای نوارنده فراهم می سازند ، اما صدای ایجاد شده وضوح کمتری خواهد داشت . تا اواسط قرن 20 ترومبونها ی پیستونی در ارکستر ها کاربرد بیشتری دارد اما امروزه بیشتر در گروههای جاز شنیده می شود . حدود 1 متر طول دارد کل طول لوله پیچیده مشده آن 7/2 متر می باشد . این نوع ساز در سالهای 1820 در وین به وجود آمد ، زمانی که سازندگان سازها در اروپا با تکنولوژی جدید پیستونها آشنا شدند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید