شیپور (هورن)

سازی است شامل یک دهنی و یک لوله دراز که به طرف بخش شیپوری پهن شود . شیپورهای ارکستری از برنج ساخته شده اند. اما انواع مختلف دیگری از شیپورها وجود دارد که از چوب ، استخوان و شاخ حیوانات ساخته شده اند . این ساز به صورت حلقوی ساخته شده و بخش شیپوری بزرگ آن طرف پایین گرفته می شود . صدای غنی آن بیشتر در ارکستر و گروه ها شنیده می شود . شیپور فرانسوی ابتدا در ارکستر به صورت جفت برای شبیه سازی صدای شیپور شکار به کار می رفت . ولی امروزه در انواع موسیقی ها به کار می رود.

بخش دهانی

با فشار لبها روی بخش دهانی و ارتعاش آنها صدا ایجاد می شود . که این بخش شکلی باریک و مخروطی دارد که داخل لوله اصلی می رود. بخش دهانی اندازه های مختلف دارد که نوازنده اندازه ای را که با فرم لبش تطابق دارد انتخاب می کند . اگر بیشتر قطعه بم می نوازند از دهانی پهن تر استفاده می کنند و اگر شیپور اول باشند که معمولا نتهای زیرتر را می نوازد از دهانی باریکتر استفاده می کنند .

اهرمهای سوپاپ

سه اهرم اصلی که با انگشتان میانی دست چپ گرفته می شود برای سه سوپاپ تعبیه شده اند که با گرفتن آنها یک میله حرکت کرده و باعث چرخش سوپاپ چرخنده می شوند . این عمل اجازه می دهد هوا به داخل طول اضافی لوله ها وارد شود و ارتفاع صدا را تغییر دهد . شیپور فرانسوی دارای یک سوپاپ چهارم هم می باشد ، سوپاپ انگشت شست ، که برای حذف کردن یک سوم طول لوله به منظور تغییر ارتفاع صدا از فا به سی بمل می باشد . این امر کمک می کند تا نتهای بالا هم نواخته شود .

گیره انگشتی

این گیره به نوازنده کمک می کند تا ساز را نگه دارد . انگشت کوچک دست چپ این گیره را می گیرد تا سه انگشت دیگر بتوانند به راحتی کلید سوپاپ ها را بگیرند .

لوله سوپاپها

هنگامیکه اهرم سوپاپ رها می شود هوا مستقیما داخل این لوله ها می شود . چون دست نوازنده داخل بخش شیپوری ساز می باشد و می تواند ارتفاع صدا را با حرکت آن تغییر دهد ، این ساز احتیاجی به کلید دیگری برای تغییر طول لوله ندارد .

وسعت این ساز سه و نیم اکتاو و اندازه آن متغیر بین 8/2 متر تا 6/3 متر طول لوله پیچیده نشده می باشد . در این ساز برای داشتن مهارت در نواختن نتهای بسیار بالا و نتهای بسیار پایین مشکل است نوازندگان تنها در نواختن یکی از آن دو مهارت پیدا می کند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید