گیتار برقی

گیتارهای برقی سازهای زهی هستند که بدنه ای تو خالی و یا تو پر دارند همراه با دسته ای بلند و پرده بندی شده . طرز کار این سازها مانند گیتارهای آکوستیک است ، اما برای تشدید صدای سیمها به جای جعبه صدا از الکتریک استفاده می کنند . نمونه ای از این گیتارها به نام فندراستر اتوکستر که از مشهور ترین انواع این ساز است . اولین نمونه آن در سال 1950 میلادی توسط لئو فندر ارائه گردید . این ساز قادر است صداهای متنوعی را ایجاد کند ، از صدای واضح و روشن گرفته تا صدای بلند و قوی موسیقی راک سنگین .

جعبه گوشی

هر سیم به طور جداگانه به یک پیچ گوشی متصل است . با سفت کردن آنها ارتفاع صدا افزایش و با شل کردن آنها ارتفاع صدا کم می شود .

پیک آپها (میکروفن ها)

وقتی زخمه به سیمها زده می شود میکروفن ها تمام ارتعاشات را گرفته و به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. سپس این انرژی تقویت شده از بلنگو پخش می شود . بیشتر گیتارهای برقی بیش از یک پیک آپ دارند . پیک آپی که نزدیک خرک قرار دارد به عنوان پیک آپ اصلی محسوب می شود و صدای زیر دارد پیک آپی که نزدیک دسته قرار دارد صدایی پخته تر دارد و پیک آپ ریتم است .

خرک

یسنها توسط سیم گیر و خرک گرفته شده اند  . در این قسمت طول و ارتفاع شش سیم تنظیم می شود . ارتفاع سیمها عبارت است از فاصله آنها از دسته پرده بندی شده و طول سیمها مشخص کننده کوک ساز است .

کلید انتخاب پیک آپ

این کلید بر روی گیتارهای برقی که بیش از یک میکروفن دارند تعبیه شده است میکروفن ها در جاهای مختلف برای گرفتن صداهای مختلف قرار داده شده اند . کلید انتخاب کننده امکان ایتفاده از یک و یا چند پیک آپ را می دهد . هر چه میکروفن ها به خرک نزیکتر باشد صدا روشنتر و زیرتر و هر چه به دسته نزدیک تر باشند صدا گرم تر و جازیتر به گوش می رسد .

دسته ارتعاش دهنده

این دسته ارتفاع صدای سیم ها را در هنگام نواختن کم یا زیاد می کند . اگر به طرف پایین دسته را فشار دهید خرک به طرف جلو خم می شود و با این حرکت کشش سیم ها و ارتفاع صدا کم می شود و با رها کردن آن سیم ها به حالت و صدای اول خود باز می گردد. که این عمل بیشتر در موسیقی راک به کار می رود .

پیچهای تنظیم صدا

پیچ کنترل “ولوم” قدرت صدای خروجی ساز و پیچ کنترل “تن” زیر و بمی صدا را تنظیم می کند . در بعضی گیتارها برای هر میکروفن یک پیچ تنظیم گذاشته شده است .

فیش اتصال

برای شنیدن صدای گیتار برقی باید آنرا به یک تقویت کننده و از آنجا به بلندگو متصل کرد . این محل اتصال گیتار به تقویت کننده می باشد . امواج صدا را از این فیش و سیم به بلندگو می رود .

وسعت صدای این ساز چهار اکتاو می باشد و جنس آن از چوب ، پلاستیک و فلز می باشد . اندازه این ساز حدود 97 تا 102 سانتی متر طول دارد . اصلیت این ساز در بین سالهای 1920 تا 1930 در امریکا متداول گردید . از جمله اولین سازندگان آن کمپانی (رایکن بیکر) در سال 1932 بوده است . گیتار برقی تا اواخر دهه 1940 سازهای آکوستیک بودند که بعدا لئو فندر و پال بیگزبی گیتار برقی را به صورت جسم جامد ساختند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید