نگاهی به زندگی و آثار آهنگسا‍زان گیتار کلاسیک از رنسانس تا معاصر (قسمت اول)

* لوئیس دو میلان luis de Milan  1500-1561

نوازنده ی ویهوئلا و آهنگساز بر جسته ی اسپانیا در دوره ی رنسانس است . وی نخستین آهنگساز تاریخ موسیقی است که آثاری را برای ویهوئلا _ سازی که در اسپانیا ، پرتغال و برخی از ایالات ایتالیا در طی قرن 15 و 16 نواخته می شد _ منتشر کرد .

میلان در سال 1535 نخستین کتاب خود را به نام el juego de mandar منتشر کرد و سال بعد مهم ترین کتابش را به عنوان  libro de musica de mano intitula do el maestro  انتشار داد .

این کتاب شامل بیش از چهل فانتازیا ،‌شش پاوان ، دوازده ویلانچیکو و سایر قطعات بوده که برخی از آنها برای تکنواری با ویهوئلا و برخی برای آواز با همراهی ویهوئلا نوشته شده است .

* لوئیس دو ناروائز          luis de narvaez 1500-1560

آهنگساز اسپانیایی دوره ی رنسانس که امروزه ، نخست به خاطر تصنیف آوازهای پولی فونیک و سپس تصنیف موسیقی برای ویهوئلا ، از او یاد می شود . وی ابتدا در خدمت خانواده ی منشی مخصوص کارلوس اول ، یعنی فرانسیسکو لوس کوبوس ، که وی کتاب خود را به او اهدا کرده است ، بود ولی از سال 1584 به خدمت فیلیپ دوم در آمد . امیلیو پو خول در سال 1945 به منظور احیای تکنیک ها و مهارت فراموش شده ی ساخت ویهوئلا و نوازندگی آن در قرن 20 ، کتابی را از سری کتاب های معتبر monumentos de la musica Espanola  در مورد ناروائز منتشر ساخت .

* آلونسو مودارا Alonso mudarra 1510-1580

نوازنده  لوت و آهنگساز  بزرگ اسپانیا در دوره ی رنسانس است . وی آهنگسازی بدعت گذار در زمینه ی  موسیقی سازی و نیز آواز بود و مصنف قدیمی ترین قطعات به جا مانده از ساز گیتار  محسوب می شود . محل تولد مودارا مشخص نیست ، اما در شهر گوادالا خارا بزرگ شد و احتمالا  در همان شهر به فراگیری موسیقی پرداخت . وی احتمالا در سال 1529 به ایتالیا  نزد چارلز پنجم رفت . مودارا در سال 1580 در شهر سویل در گذ شت و بنا  به وصیتش دارایی او بین فقرای شهر تقسیم شد . مودارا قطعات بی شماری برای ویهوئلا و گیتار چهار دوبل سیمه نوشت . آوازهای وی به زبان های لاتین ، اسپانیا ، ایتالیایی بود و شامل رومانس ، کانسیون ، ویلانچیکو و غیره است . یکی از ابداعات وی کاربرد علائم جداگانه برای سرعت های مختلف نوازندگی از قبیل slow , medium , و fast  می باشد .

* وینچنزو گالیله  vincenzo galilei 1520-1591

آهنگساز ، تئوریسین موسیقی و لوت نواز بر جسته ی ایتالیایی و پدر گالیلو گالیله ، فیزیکدان و ستاره شناس مشهور است . وی برجسته ترین شخصیت در زندگی موسیقایی اواخر دوره ی رنسانس محسوب شده و سهم بزرگی در تحول موسیقایی  که حد و مرز آغاز دوره ی باروک را مشخص می سازد ، داراست .

گالیله در سال 1520 در شهر سانتاماریا مونته (نزدیک فلورانس) متولد شد و فراگیری لوت را از همان سنین کودکی آغاز کرد . وی در سال 1563 با جوزفو زار لینو ، برجسته ترین تئوریسین موسیقی قرن 16 ، در ونیز ملاقات کرد و فراگیری موسیقی را نزد وی آعاز نمود . در طی ساله های دهه 1570 ، به تئوری موسیقی یونان باستان علاقمند شد . وی در برخی از مهم ترین مقالات تئوریک  خود ، طرز عمل دیسونانس را توضیح داده و با ارائه ی مفهوم کاملا جدیدی از آن ، دیسونانس گذار را مشروط به اینکه در آن بخش های مختلف صوتی همانند دیسونانس ابتدای میزان به نرمی جریان یابد ، مورد تائید قرار می دهد . این مفهوم جدید به ویژه توضیح قوانین حل نت تاخیر که پس از انجام یک پرش ، دوباره به نت مورد انتظار باز می گردد تا حل شود ،بیان گر ویژگی های موسیقی دوره ی باروک است .علاوه بر این ، وی به برخی کشفیات قابل توجه در رابطه با آکوستیک ، به ویژه در خصوص فیزیک  سیم های مرتعش و ستون های هوا دست یافت . وی احتمالا نخستین کسی است که قانون فیزیکی غیر طولی را در زمینه ی ارتباط بین کشش (انبساط) یک سیم با میزان ارتعاش آن کشف کرده است . اگر گالیله چنین کشفی را به زبان ریاضیات بیان کرد ، آن را می باست استنتاج مهمی از کشف دیرینه ی طرفداران فیثاغورث محسوب کرد که معتقد بودند گام های هارمونیک با ریاضیات تعیین می شوند و چنان چه تمام روابط موسیقایی و اندازه گیری فیزیکی سازها ، با استفاده از ریاضیات قابل تعریف باشد، پس اعتقاد فرزند وی گالیلو مبنی بر این که تمام روابط فیزیکی را از هر نوعی که باشد می توان با زبان ریساضیات  تعریف نمود ، نتیجه ی یک حرکت طبیعی محسوب می شود .

گالیله ، دو کتاب شامل تعدادی مادریگال و موسیقی برای لوت و میزان قابل توجهی موسیقی برای آواز و لوت تصنیف کرد . گالیله در سال 1591 در گذشت .        

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید