نگاهی به زندگی و آثار آهنگسا‍زان گیتار کلاسیک از رنسانس تا معاصر (قسمت دوم)

* توماس رابینسون thomas robinson 1560-1609

معلم و آهنگساز در دوره ی  رنسانس است که حدود سال های 1600 به شهرت رسید . وی برای لوت ، سیترن ، ارفاریون ، باندورا ، ویول و آواز ، موسیقی تصنیف می کرد و این سازها را نیز آموزش می داد . وی قبل از سال  1589 معلم خصوصی موسیقی پرنسس آن  و ملکه صوفی در السینور – شهری واقع در شرق دانمارک – شد . پرنسس آن ، دختر فردریک دوم، پادشاه دانمارک بود . گمان می رود که رابینسون در آن زمان 20 الی 30 ساله  بود . اگر چنین باشد تاریخ تولد وی باید به سال ها ی قبل از 1560 بر گردد . آثار رابینسون عمدتا شامل تصنیفات خودش است اما وی برخی از قطعات آهنگسازان دیگر را نیز تنظیم کرده است که دو قطعه از جان دولاند را می توان نام برد .

 

*جان دولاند john dowland 1563-1626

لوت نواز ، خواننده و آهنگساز بزرگ انگلیسی در سال 1563 در شهر لندن یا احتمالا در دوبلین متولد شد . نخستین کتاب خود را در سال 1597 در لندن منتشر کرد .  اشعار تصویری و مادریگال گونه و نیز کنترپوان در کتاب های بعدی دولاند که در سال های 1600-1603  و 1612 انتشار یافتند ، بیش تر مشاهده می شود . وی ظاهرا پس از سال 1612 فقط تعداد کمی قطعه تصنیف کرد و بیش تر قطعاتی را که برای لوت نوشت ، در فرم های فانتزی ، پاوان و گالیارد بوده که در دربار جیمز اول و دوم سریعا در حال منسوخ شدن بود. با این وجود دولاند هم چنان مورد احترام معاصران خود قرار داشت و ظاهرا در اواخر زندگی خود یک دکترای دانشگاهی نیز دریافت نمود . جان دولاند در بهار سال 1626 در لندن در گذشت.

 

* گاسپار سانز         gaspar sanz 1640-1710

نوازنده ی گیتار و آهنگساز بزرگ دوره ی باروک ، در سال 1640 در شهر کالاندا واقع در استان آراگون اسپانیا – منطقه ای که به خاطر رقص های فولکورش شهرت دارد – در خانواده ای مرفه دیده به جهان گشود . تحصیلات خود را در رشته ی  الهیات ، فلسفه و موسیقی در دانشگاه سالامانکا انجام داد و پس از اخذ مدرک الهیات ، در همان جا با سمت استاد موسیقی مشغول به کار شد . سپس به ایتالیا رفت و تئوری موسیقی و نوازندگی ارگ را نزد کاریسیمی و نوازندگی گیتار را نزد کولیستا فرا گرفت . چند سال نیز ارگ نواز نایب السلطنه ی اسپانیا در شهر ناپل بود . موسیقی عامیانه ی اسپانیا نیز ، به ویژه صدای گیتار ، الهام بخش دومنیکو اسکارلاتی ناپلی (1757-1685) برای خلق سونات های هارپسیکورد در طی سال های بعد گردید.وی پس از بازگشت به اسپانیا به سمت معلم خصوصی گیتار دون خوان ، فرزند پادشاه فیلیپ چهارم منصوب شد و نخستین کتاب خود را برای اولین بار در سال 1674 در ساراگوسا منتشر گردید ، به وی اهدا نمود .

دومین کتاب سانز در سال 1675 در کاراگوزا و سومین کتاب خود را به کتاب های اول و دوم افزوده و هر سه کتاب با عنوان کتاب اول انتشار یافت .  هنگامی که سانز کار خود را آغاز کرد گیتار در مسیر تحول خود به سازی با پنج دوبل سیم تبدیل شده بود .قطعه espaoleta   که  یکی از زیباترین ملودی های اسپانیایی است ، در فرم واریاسیون ارائه شده است . بسیاری از گیتاریست های دوره ی باروک ، واریاسیون هایی روی این ملودی ماندگار تصنیف کرده اند .

*فرانسیسکو گو ئرو       Francisco guerau 1649-1722

کشیش و موسیقی دان دربار کارلوس دوم پادشاه اسپانیا ،  در سال 1649 در مایورکا متولد شد . در سن 10 سالگی به کالج سلطنتی خوانندگان کوچک در مادرید پیوست و در آنجا به تحصیل موسیقی پرداخت . وی در سال 1693 سمت استاد خوانندگان کوچک را در همان کالج که در آن به تحصیل موسیقی پرداخته بود ، احراز کرد و از سال 1686 تا 1700 نیز استاد موسیقی در کلیسای سلطنتی شد . وی در سال 1694 کتاب خود را در زمینه ی موسیقی گیتار منتشر و آن را به چارلز دوم اهدا کرد. این کتاب 30 پاساکایا و 10 واریاسیون روی رقص های مختلف را شامل می شود . این کتاب نظرات ارزشمندی در مورد پوزیسون دست ها، کاربرد باره و پوزیسیون شست دست چپ ارائه می دهد . او با انتشار این کتاب کمک شایانی به بسط و ارتقا تکنیک پیشرفته ی گیتار کرده است . وی در سال 1722 در گذشت .

 

*رابرت دو ویزه          Robert de vise 1650-1732

برجسته ترین آهنگساز و گیتارسیت فرانسوی در عصرخویش و بلند پایه ترین موسیقی دان مجلسی در دربار لویی چهاردهم ، پادشاه فرانسه به شمار می رود . وی لوت ، تئوربو و ویولا دوگامبا ( ویلن سل قدیمی با 5 یا 6 سیم ) را به خوبی می نواخت و بخش عظیمی از عمر خود را به عنوان موسیقی دان ، نزد شاه و پسر ارشد وی ، در کاخ ورسای گذراند . وی علاوه بر اینکه در گروه مجلسی ساز می نواخت ، گیتاریست خصوصی پادشاه نیز محسوب می شد . وی پس از مرگ همسرش در سال 1721 از این مقام کناره گیری کرد و فرزندش فرانسوا این مقام را به دست آورد و تا سال 1732 اسم وی در دفاتر دربار دیده می شد . از ویزه دو مجموعه از قطعات گیتار باروک که هر دو را به لویی 14 اهدا کرده به جا مانده است. این مجموعه دارای یک بخش نت نویسی و یک بخش به شکل تبلچر است .

علاوه بر اینکه سه کتاب منتشر کرد ، بیش از 40 دست نوشته و نیز نسخه برداری های مختلفی از آثار لولی و کوپرین، شامل 31 قطعه برای گیتار که در مجموعه های چاپ شده  وجود ندارد ، از ویزه باقی مانده است.




 

 

 

 

 


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید