نگاهی به زندگی و آثار آهنگسا‍زان گیتار کلاسیک از رنسانس تا معاصر (قسمت هشتم)

*ایزاک آلبنیز      Isaac Albeniz  1860-1909

آهنگساز و پیانیست نامدار اسپانیایی است که بیش از همه به خاطر آثاری که با الهام از موسیقی فولکور اسپانیایی برای پیانو تصنیف کرده است ، شهرت دارد .

وی کهدر 29 می سال 1860 در کامپرودون ( کاتالونیا ) دیده به جهان گشود ، کودک اعجوبه ای بود که برای نخستین بار در سن 4 سالگی پیانو نواخت و در سن 7 سالگی ، در آزمون ورودی برای فراگیری پیانو ، در کنسرواتور موسیقی پاریس ، پذیرفته شد ، اما به خاطر اینکه توپی را از جیب خود در آورده و با آن شیشه ای را شکسته بود ، مردود اعلام گردید . در سال 1876 برای تحصیل موسیقی به بروکسل و سپس در سال 1880 به بوداپست رفت تا نزد فرانتس لیست آموزش ببیند اما دریافت که لیست دروایمار آلمان به سر می برد . آلبنیز در سال 1883 با آهنگساز و آموزگار بزرگ ، فیلیپه پدرل ، ملاقات و با الهام از او suite Espanola  اپوس شماره ی 47 را تصنیف کرد . پنجمین موومان این سوئیت یعنی آستوریاس که مشهورترین اثر در دنیای گیتار کلاسیک به شمار میرود ، در اصل برای پیانو تصنیف شده و بعدها توسط فرانسیسکو تارگا برای گیتار تنظیم گردیده است . آلبنیز زمانی اعلام کرده بود که وی تنظیم ها ی گیتاری تارگا را بر اصلی پیانویی خود ترجیح می دهد . وی طی سال های 1905 الی 1909 مشهورترین اثر خود را با عنوان سوئیت Iberia (1908) تصنیف کرد . آثار ارکستری وی نیز شامل ” اسپانیش راپسودی ” (1887) و  “کاتالونیا” (1899) می باشد . آلبنیز در 18 می سال 1909 در سن 48 سالگی دیده بر جهان فرو بست . مد فریژن ، برجسته ترین مد موجود در موسیقی آلبنیز است .

*انریکو گرانادوس    Enrique Granados  1867-1916

پیانیست اسپانیایی و آهنگساز موسیقی کلاسیک است که از سوی بسیاری ، نماینده ی برجسته ی ناسیونالیسم موسیقایی محسوب می شود ، زیرا موسیقی وی دارای ویژگی های منحصر به فرد اسپانیایی است . وی هم چنین نقاش مستعدی بود که به سبک فرانسیسکو گویا نقاشی می کرد . گرانادوس در سال 1867 در شهر لریدا واقع در ایالت کاتالونیای اسپانیا متولد شد . گرانادوس در سال 1911 برای نخستین بار سوئیت goyescas را که بعدها به معروف ترین اثرش تبدیل شد ، با پیانو اجرا کرد. اندکی پس از آن برای اجرای یک رسیتال پیانو در مقابل ویلسون – رئیس جمهور وقت ایالات متحده – از وی دعوت به عمل آمد . وی در بازگشت به اسپانیا ، سوار کشتی ای که عازم انگلستان بود ، شد . کشتی در مسیر خود از گذرگاه Sussex  عبور می کرد که مورد اصابت اژدرهای زیر دریایی آلمان ها قرار گرفت و گرانادوس در تلاشی ناموفق برای نجات جان همسرش ، که در مسافتی دورتر از وی به آب افتاده بود ، از قایق نجات بیرون پرید و در دریا غرق شد . بسیاری از تصنیفات پیانویی گرانادوس ، برای گیتار کلاسیک تنظیم شده که برخی از آن ها جزء زیباترین آثار موسیقی در رپرتوار گیتار است . از آن جمله می توان از goyescas ، danza no 5 ،  dedicatoria  ، نام برد . گرانادوس بر دو آهنگساز و موسیقی دان دیگر اسپانیا ، مانوئل دوفایا و پابلو کاسالس ، تاثیر به سزایی گذاشته است .

*مانوئل دوفایا           manuel de falla 1876-1946

آهنگساز بزرگ اسپانیا ، در 23 نوامبر 1876 در خانواده ای علاقمند به موسیقی ، در شهر کادیز متولد شد . نخستین درس های پیانو را نزد مادرش فرا گرفت . فایا طی سال های اقامت خو در پاریس از 1907 تا 1914 ، تحت تاثیر کاود دبوسی قرار گرفت که تاثیرات تکنیک های امپرسیونیستی وی را می توان در قطعه ای که در سال 1908 با عنوان quatres pieces espagnola  برای پیانو و ارکستر نوشته است ، مشاهده کرد . فایا در طی سال های دهه ی 1920 ، تحت تاثیر سبک نئوکلاسیسم استراوینسکی قرار گرفت و نیز یک کنسرتو هارپسیکورد را تصنیف کرد . وی سال های پایانی عمر خود را صرف تصنیف یک کانتاتا به نام la atlantida  کرد که با مرگ وی نا تمام با قی ماند . فایا در 14 نوامبر 1946 در کشور آرژانتین در گذشت .

*میگوئل لوبت      Miguel lobet  1878-1938

نوازنده ی گیتار و آهنگساز برجسته ی اسپانیایی، در سال 1878 در شهر بارسلونا متولد شد . احتمالا یکی از دلایلی که وی امروزه نسبتا ناشناخته مانده است ، مرگ زود هنگام وی می باشد . نوازنده ی بزرگ معاصر ( و به گفته ی عده ای شاگرد وی ) ، آندره سگوویا ، بسیار مشهور تر از اوست . پدر وی مجسمه ساز چوب و خود او نیز یک هنرمند خود آموخته بود که استعداد شگرفی در زمینه ی نقاشی داشت و تا پایان عمر نیز هم چنان به نقاشی کردن ادامه داد . لوبت در سال 1889 پس از شنیدن خبر اجرای رسیتال گیتار توسط آنتونیو خیمه نز مانخون (1919-1866) در بارسلونا ، تصمیم گرفت برای فراگیری گیتار نزد ماگین آلگره برود . لوبت برای نخستین بار در اکتبر 1892 با فرانسیسکو تارگا ملاقات کرد و برای وی گیتار نواخت و دو سال بعد در کنسرواتور موسیقی شهر بارسلونا ،آموزش موسیقی را نزد تارگا آغاز کرد . وی در کنسرواتوار مالاگا عنوان پروفسور هونوریوس کاسا را دریافت نمود . و در سال 1904 ، نخستین کنسرت خود را در خارج از اسپانیا در شهر پاریس و با کمک ریکاردو وینس – پیانیست برجسته و مفسر آثار پیانویی دبوسی – برگزار کرد . لوبت در سال 1915 به اسپانیا بازگشت و به آموزش برجسته ترین شاگرد خود ، آندره سگوویا ، پرداخت . در این خصوص که سگوویا شاگرد لوبت بوده است ، بین نوازندگان گیتار اتفاق نظر وجود ندارد . سگوویا در بیوگرافی اش ، خود را نوازنده خود آموخته معرفی کرده است . اما می توان پذیرفت که سگوویا تنها برای مدتی کوتاه از راهنمایی های لوبت برخوردار بود .

لوبت ، در 22 فوریه 1938 در اثر ابتلا به بیماری ریوی در شهر بارسلونا درگذشت. تمامی آثار وی توسط پروفسور رون پرسل انتشار یافته است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید