نگاهی به زندگی و آثار آهنگسا‍زان گیتار کلاسیک از رنسانس تا معاصر (قسمت ششم)

*لوئیجی لگنانی    luigi legnani  1790-1877

خواننده ، نوازنده ی گیتار و آهنگساز بر جسته ی ایتالیایی ، در سال 1790 متولد شد . وی تحصیل موسیقی را در سن 8 سالگی با فراگیری آواز و گیتار آغاز کرد . نخستین مرحله فعالیتش را در سن 17 سالگی در تئاتر شهر ravenne  شروع کرد و سپس آریا هایی را از اپراهای دونیزتی و روسینی خواند . در سال 1835 به جنوا رفت و با پاگانینی ملاقات کرد و در چند کنسرت با وی دونوازی نمود . وی در همین سال به ایتالیا بازگشت و در شهر راوانه ، شهر دوران کودکی اش ، اقامت گزید و یک حرفه ی دوم به عنوان ویلن ساز اشتغال ورزید . وی این حرفه را پیش از آن در سال 1833 با ویلن ساز مشهوری به نام استافر ، در شهر وین آغاز کرده بود . وی در شهر راوانه ، ویلن ها و گیتار هایی با کیفیت عالی تولید کرد که برخی از آنها هنوز موجود است .

*متئو کارکاسی   matteo carcassi 1792-1853

نوازنده و آهنگساز بر جسته ی ایتالیایی ، در سال 1792 در شهر فلورانس دیده به جهان گشود . وی تحصیل موسیقی را در ابتدا با پیانو آغاز کرد اما زمانی که هنوز کودکی بیش نبود به گیتار روی آورد . از سن 16 سالگی اجرای کنسرت را به طور منظم آغاز کرد که این حرکت ، 30 سال به طول انجامید . وی در سال 18 سالگی ، نخستین سفرش را به آلمان انجام داد و در آن جا با آنتواین میسونی یر آشنا شد . کارکاسی بیش تر عمر خود را در پاریس گذراند و با فردیناندو کارولی هم عصر بود . شهرت وی از اساتید مسن تر که تا آن زمان استاد مسلم گیتار شده بودند ، نیز فراتر رفت . وی که بدون استفاده از ناخن نوازندگی می کرده و به طور گسترده ای در پوزیسیون ها ی بالای می نواخت ، احساس قوی تریاز ملودی ، تاثیرات عمیق تر و پوزیسیون سازی متفاوتی را ارائه می داد. وی یکی از نخستین کسانی است که به هنگام نوازندگی ، از پوریسین کلاسیک – که امروزه بسیار متدوال است – یعنی گذاشتن زیر پایی زیر پای چپ و گیتار روی زانو استفاده کرد . کارکاسی بیش از 80 اثر برای گیتار ، که شامل فانتازیاها ، تم و واریاسیون و سونات می باشد ، منتشر کرد . دو اثر آموزشی نیز به نام های اپوس 59 complete method for guitar   و اپوس 60 25 melodic and progressive etudes  را که حاوی مهارت های تکنیکی متفاوت است و انعکاسی از موسیقی با شکوه رمانتیک  دارد ، تصنیف کرده است . کارکاسی در 16 ژانویه 1853 در پاریس درگذشت.

*ناپلئون کاسته  napoleon coste 1805-1883

گیتاریست و آهنگساز دوره ی رمانتیک ، در سال 1805 در آموندانس فرانسه دیده به جهان گشود . وی از دوران کودکی تکنیک های نوازندگی گیتار را نزد مادرش فرا گرفت . کاسته در سن 24 سالگی به پاریس رفت و تحت آموزش فرناندو سور قرار گرفت . پس از مرگ سور ، علاقه ی عموم نسبت به گبتار کاهش یافت و کاسته مجبور شد برای امرار معاش ، به عنوان کارمند دولت ، مشغول به کار شود و به طور تفریحی نیز به فعالیت های موسیقایی بپردازد . کاسته در سال 1856 در مسابقه ی بروکسل رتبه ی دوم را در زمینه ی آهنگسازی برای گیتار احراز کرد .

وی به شدت تحت تاثیر سبک فر ناندو سور قرار داشت اما آثارش از هارمونی های رمانتیک بیشتری نسبت به آثار سور برخوردار است . در سال 1863 ، بازوی کاسته در یک حادثه شکست و بدین سان حرفه ی موسیقایی وی به پایان زود رس خود رسید .کاسته میزان قابل توجهی موسیقی گیتار از خود به جا گذاشته است . کاسته در سال 1883 در پاریس درگذشت .

*یوهان مرتس    johann mertz 1806-1856

نوازنده و آهنگساز بر جسته ی گیتار ، رد سال 1806 در شهر براتیسلاوا ، پایتخت اسلواکی به دنیا آمد و بیش تر عمر خود را در وین که اقامتگاه بسیاری از شخصیت های مشهور جهان گیتار ، از قبیل آنتوان دیابلی ، جولیانی ، ماتی یگا و مولیتور بود سپری کرد . وی در آثاری که برای گیتار تصنیف کرده است بر خلاف بسیاری از معاصران خود نظیر سور و آگوادو که از مدل های کلاسیک موتسارت و هایدن یا نظیر جولیانی که از سبک روسینی پیروی کرده اند ، از مدل های پیانویی شوپن ، مندلسون ، شوبرت و شومان تبعیت کرد. آثار وی به طور عمده شامل تصنیفاتی برای گیتار سولو و نیز دوئت هایی برای گیتار و پیانو است . وی احتمالا بخش عظیمی از آثار خود را با همکاری همسرش که یک استاد بر جسته ی پیانو بود ، تصنیف کرد تا به این آثار ماهیتی پیانویی ببخشد . وی بیش از 100 قطعه برای نوازندگان متوسط گیتار نوشته که بیش بیش تر آن ها فانتزی های اپرایی هستند . اجرای قطعات کنسرتی وی از قبیل Hungarian fantasy  و 33 قطعه ی کلاسیک که با نسخه برداری از اپراهای معروف برای گیتار سولو با عنوان opera revue op 8   تنظیم شده است ، مستلزم برخورداری از تکنیک پیشرفته ی نوازندگی است . قطعات bardenklange op 13   (1847) نیز که شامل مجموعه ای از قطعا ت جذاب و دشوار بوده و به سبک شومان تصنیف شده اند ، مهم ترین سهم مرتس در رپرتوار گیتار کلاسیک به مار می رود . مرتس در سال 1856 در گذشت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید