نگاهی به زندگی و آثار آهنگسا‍زان گیتار کلاسیک از رنسانس تا معاصر (قسمت آخر)

*کارلو دومنیکونی      carlo domeniconi  1947

آهنگساز و گیتاریست برجسته ی ایتالیایی است که در حوزه های نوازندگی موسیقی کلاسیک و جاز شهرت دارد . وی در سال 1947 در شهر سسنا دیده به جهان گشود . در سن 13 سالگی نخستین آموزش های موسیقی را نزد کارمن لنزی موزانی آغاز کرد و در 17 سالگی دیپلم خود را از کنسرواتور موسیقی پسادو دریافت نمود . وی سپس به ترکیه رفت و به مردم و فرهنگ آن کشور علاقمند شد . وی بخش مطالعات گیتار را در کنسرواتور موسیقی استانبول بنیان نهاد و سبک آهنگسازی ای را که بازتابی از تاثیر فولک منطقه است ، گسترش داد . دومنیکونی احتمالا بیش از همه به خاطر قطعه ی koyunbaba  که در سال 1985 تصنیف کرد ، شهرت دارد . هم چنین نام یک منطقه ی خشک و بیابانی در جنوب غربی ترکیه است . بر اساس یک افسانه ی محلی ، این منطقه نفرین شده است و بسیاری از کسانی که تلاش می کردند زمین های این منطقه را بخرند یا اجازه کنند ، یا مردند یا بیمار شدند .

*خورگه کاردوسو   Jorge Cardoso   1949

نوازنده و آهنگساز برجسته ی گیتار کلاسیک ، در سال 1949 در پوسا داس آرژانتین متولد شد . وی که فارغ التحصیل کنسرواتور سلطنتی مادرید است ، بیش از 350 اثر تصنیف کرد که شامل سوئیت ها و قطعاتی برای گیتار سولو ، دوئت ها ( دوگیتار ، گیتار و ویولن ، گیتار و هارپسیکورد ، گیتار و فلوت ) تریوها ، کوارتت ها ، کوارتت برای سازهای زهی ، کوئینتت گیتار و سازهای زهی ، گیتار و سازهای بادی ، کنسرتو برای دو گیتار و سازهای زهی ، کنسرتو برای گیتار و ارکستر ، گیتار و آواز می باشد . کاردوسو هم چنین کتاب ” علم و متد تکنیک گیتار ” را به رشته ی تحریر در آورده که به زبان ها فرانسه ، ژاپنی و اسپانیایی به چاپ رسیده است . وی علاوه بر این که نوازنده ، آهنگساز و موسیقی شناس برجسته ای است ، پزشک دانشگاه ملی کوردوبای آرژانتین و موسس و مدیر ارکستر camra de guitarras de Madrid  نیز می باشد .

*آندره سگوویا   Andres Segovia 1893-1987

نوازنده ی بزرگ و استاد بلامنازع گیتار کلاسیک ، در سال 1893 در شهر لینارس اسپانیا دیده به جهان گشود . وی از سوی بسیاری از محققین موسیقی پدر جنبش گیتار کلاسیک مدرن نامیده می شود . خود سگوویا نیز این واقعیت را چنین ابراز می کند : ” من گیتار را از دست نوازندگان دوره گرد فلامنکو گرفته و یک رپرتوار کلاسیک برای آن ساخته ام تا این ساز بتواند جایگاهی در سالن های کنسرت پیدا کند . “

پدر سگوویا وکیل متمولی بود که آرزو داشت فرزندش نیز حرفه ی او را دنبال کند . سگوویا ابتدا فراگیری ویلن و پیانو را آغاز کرد اما علاقه ی چندانی به آن ها نشان نمی داد . وی بدون توجه به تمایلات خانواده ی خود و معلمانش در انستیتو موسیقی گرانادا ، بر فراگیری گیتار اصرار می ورزید و از آن جا که نتوانست معلم شایسته ای  بیابد ، لذا خود آموزگار خود شد . وی در مسیر پیشرفت خود تحت تاثیر استادان پیشین نظیر تارگا قرار گرفت . اما سبک و تکنیک نوازندگی اش عموما به خود وی تعلق داشت . وی همانند گیتاریست بزرگ میگویل لوبت ، با ترکیبی ازناخن و سر انگشت به سیم ها ضربه می زد تا صدایی تیزتر از صدای معاصران خود تولید کند . با این تکنیک ، ایجاد صدا با دامنه ای وسیع تر امکان پذیر است . از نظر تاریخی ، نوازندگان گیتار کلاسیک در این مورد که کدام تکنیک بهتر است ، اختلاف نظر دارند .

در حال حاضر گر چه بسیاری از نوازندگان با ترکیبی از ناخن و سر انگشت نوازندگی می کنند اما هنوز عده ای صدای پخته تر انگشت بدون ناخن را ترجیح می دهند . وی نخستین اجرای عمومی خود را در سن 16 سالگی در شهر گرانادا با حمایت cirulo artistic  که یک انجمن محلی بود ، با موفقیت پشت سر گذاشت و اولین کنسرت حرفه ای خود را در سال 1912 در مادرید برگزار کرد و درآن قطعاتی ازتارگا و برخی از آثار باخ را که خود وی برای گیتار تنظیم کرده بود، اجرا نمود . سگوویا در آغاز نیروی خود را روی قطعات دوره های رنسانس و باروک که برای لوت یا ویهوئلا نوشته شده بود ، متمرکز کرد . اما مهم ترین کشف وی ، دستیابی به بخشی از اثار باخ بود که تنظیم آن ها برای گیتار بسیار مناسب بود. تنظیم موسیقی باخ برای گیتارکلاسیک ، موجب بروز درخشان ترین جنبه های هنر نوازندگان گیتار شده است .

در شناخت سهم شگرف هنری سگوویا ، باید گفت که وی در سال 1981 با کسب عنوان marques de salobrena  ، رسما به سطح نجبای اسپانیا ارتقا یافت . سگوویا شاگردان زیادی نیز داشت که بین آن ها از برخی نوازندگان مشهور نظیر جان ویلیامز ، الیوت فیسک ، اسکار گیلگیا ، چارلی بایرد ، کریستوفر پارکنینگ ، میخائیل لوریمر و آلیریو دیاز می توان نام برد . آندره سگوویا در سال 1987 در سن 94 سالگی ، بر اثر حمله ی قلبی در شهر مادرید درگذشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید