نگاهی به زندگی و آثار آهنگسا‍زان گیتار کلاسیک از رنسانس تا معاصر (قسمت یازدهم)

*آنتونیو لارو  Antonio lauro 1917-1986

نوازنده و آهنگساز بزرگ گیتار کلاسیک که یکی از بر جسته ترین آهنگسازان آمریکایی جنوبی در قرن 20 محسوب می شود ، در 3 اوت 1917 در شهر سیداد ، مرکز ایلت بولیوار ونزوئلا به دنیا آمد. پدرش که یک آرایشگر مهاجر ایتالیایی بود گیتار می نواخت و آواز می خواند ، از این رو به فرزند خود نیز نواختن ساز و خواندن را آموخت ، اما زمانی که آنتونیو کودکی بیش نیود ، درگذشت . لاروی جوان گیتاریست فولک نواز آزموده ای نیز شده بود ، با دیدن کنسرتی که در سال 1932 توسط آگوستین باریوس ، آهنگساز و گیتاریست افسانه ای پاراگوئه ، در شهر کاراکاس برگزار شد ، نواختن پیانو و ویلن را به نفع گیتار رها کرد . لارو علاوه بر قطعاتی که برای گیتار نوشته است ، آثاری نیز برای ارکستر ، کر ، پیانو و آواز تصنیف کرده است که بسیاری از آن ها انتشار نیافته اند . طی سال های (1952-1951) تشکیلات نظامی ژنرال خیمه نز ، لارو را به جرم اعتقاد به دموکراسی و آزادیخواهی دستگیر و زندانی کرد . وی حتی در زندان نیز به آهنگسازی ادامه داد و بلافاصله پس از آزادی نیز در گروه تریو گیتار کلاسیک حرفه ای به نام ” تریو رائول بورگز ” که تازه تشکیل شده بود ، به اجرای موسیقی پرداخت . لارو در چند مدرسه از جمله کنسرواتور ” خوان خوزه لاند تا ” به سمت استاد گیتار منصوب شد و رهبری ارکستر سمفونیک ونزوئلا را نیز عهده دار گردید . وی قبل از مرگ خود در سال 1986 ، بالاترین نشان هنری کشورش یعنی نشان ملی موسیقی را دریافت کرد . لارو آثار بی شناری برای گیتار تصنیف کرده است .

بخشی از این آثار عبارتند از : قطعه ی seis por derecho  که یک joropo  ( قطعه ای شبیه والس و همراهی کننده رقص با تاثیراتی از موسیقی اروپا و افریقا ) است .والس های ونزوئلا های کلاسیک شامل قطعات el marabino , maria Carolina , maria luisa ( یک اثر بسیار رمانتیک که بخش دوم آن با الهام از والس اپوس شماره ی 69 شوپن نوشته است ) قطعه ی ناتالیا مشهورترین اثر لارو است که به vals criollo  ( سگوویا چنین عنوانی را به آن داده است ) شهرت دارد . لارو همچنین قطعه ی variaciones sobre una cancion infantile  را در تجلیل از گیتاریست های بزرگ قرن 19 یعنی سور ، جولیانی ، کارکاسی و هم نسل های آن ها که به فرم ، تم و واریاسیون بسیار علاقمند بودند ، تصنیف کرده است . آثار لارو مورد توجه نوازندگان برجسته ی گیتار در سراسر جهان است . بخشی از این آثار توسط جان ویلیامز و دیوید راسل اجرا شده است . جان ویلیامز اخیرا لارو را اشتراوس گیتار نامیده است .

*آستور پیاتزولا   1992-1921  astor piazzola

آهنگساز بزرگ آرژانتینی ،  در 11 مارس 1921 در شهر ماردلیلاتا به دنیا آمد . وی در سال 1933 نزد پیانیست بر جسته ی مجار ، بلاویلدا – شاگرد راخمانینف – تحصیل موسیقی را آغاز کرد . وی در سال 1946 قطعه ی el desbande  را که خود وی آن را اولین تانگوی رسمی خود می داند ، تصنیف کرد و اندکی پس از آن نیز نوشتن موسیقی برای فیلم را آغاز نمود . وی در جستجوی چیزی دیگر – سرنوشتی متفاوت – بود ، از این رو مطالعه ی آثار بارتوک و استراوینسکی را آغاز کرد ، رهبری ارکستر را نزد هرمان چرچن فرا گرفت و بخشی از وقت خود را نیز صرف گوش دادن به موسیقی جاز کرد . پیاتزولا در سال 1953 ، اثری به نام ” بوینوس آیرس ” را که شامل سه قطعه ی سمفونیک است به مسابقه ی Fabien seritzky  ارائه و جایزه ی نخست را به خود اختصاص داد . وی در سال 1973 ، پس از یک دوره ی خلق آثار عظیم موسیقی ، دچار سکته ی قلبی شد و به ناچار فعالیت های هنری خود را کاهش داد . پیاتزولا در 4 جولای 1992 در بوینوس آیرس درگذشت. وی در طول فعالیت حرفه ای خود بیش از 1000 قطعه تصنیف کرده است که بدون شک همه ی آن ها دارای رنگ و بوی آرژانتینی بوده است .

*خورگه مورل    Jorge morel 1931

نوازنده و آهنگساز برجسته ی گیتار کلاسیک ، در 9 می سال 1931 در آرژانتین متولد شد . وی در حال حاضر در نیویورک زندگی می کند ، طی سه دهه ی گذشته با استفاده از تکنیک برجسته ، سبک منحصر به فرد و بیان هنری خیال انگیز خود ، برای هزاران شنونده در سراسر جهان موسیقی اجرا کرده است . توانایی وی برای درهم آمیختن علاقه به بافت های ریتمیک آمریکای لاتین با هارمونی های پیچیده ی سبک جاز ، آثارش را با تخیلی موسیقایی که تنها به خود او تعلق دارد ، پیوند داده است . برخی از نوازندگان برجسته ی گیتار کلاسیک از قبیل : جان ویلیامز ، پپه و آنجل رومرو ، کریستوفر پارکنینگ ، دیوید راسل ، الیوت فیسک ، برادران اسد و غیره ، بسیاری از تنظیم ها و تصنیفات وی از جمله تصنیفات سولو ، دوئت ، کنسرتو گیتارها ، کوارتت زهی و گیتار و نیز کنسرتو  suite del sur  او را اجرا و ضبط کرده اند . وی هم چنین به خاطر کشف استعدادهای جدید از طریق انتقال دانش و تجربه به هنرجویان جدی و پیگیر گیتار در کلاس های خصوصی و مستر کلاس های خود ، شهرت دارد .

*لئو بروئر    leo brouwer 1939

در 1 مارس 1939 در هاوانای کوبا به دنیا آمد . وی که در سن 13 سالگی با شنیدن موسیقی فلامنکو ، مجذوب صدای گیتار شده بود ، با تشویق پدرش که یک پزشک و نوازنده ی آماتور بود ، نواختن گیتار را آغاز کرد . نخستین معلم وی ، ایزاک نیکولا ، شاگرد امیلیو پوخول (1980-1886) که خود او نیز شاگرد فرانسیسکو تارگا بود (هر دو از بزرگان جهان گیتار نه تنها در عرصه ی نوازندگی بلکه در حوزه ی آهنگسازی و تنظیم موسیقی آهنگسازان دیگر نیز به شمار می روند .) بروئر نخستین بار در سم 17 سالگی به اجرای کنسرت پرداخت . وی قطعه     prelude را در سال 1956 و fugue  را در سال 1959 ، تحت تاثیر بارتوک و استراوینسکی تصنیف کرد . نوازندگان و آهنگسازان گیتار ، بزرگانی از قبیل فرناندو سور ، ماتئو کارکاسی و هیتور ویلا لوبوس ، با نوشتن تمرینات تکنیکی و درس برای این ساز ، خدمات شایانی را به تاریخ گیتار کلاسیک ارائه داده اند . بروئر علاوه بر تصنیفات خود ، آثار آهنگسازان دیگر از قبیل اسکات جوپلین و مک کارتنی را نیز برای گیتار سولو تنظیم نموده است . وی برای بیش از 60 فیلم در صنعت سینمای کوبا موسیقی نوشته و مدیر بخش موسیقی انجمن سینما ، مشاور موسیقی ” شرکت رادیو وتلویزیون ملی هاوانا و استاد آهنگسازی در کنسرواتور موسیقی نیز می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید